81 ülke ve bölgede 15 yaşındaki gençlerin değerlendirildiği bu araştırmada Türkiye, matematikte 39, fen (bilim)de 34 ve okumada 36. sırada yer aldı. Singapur ise tüm alanlarda birinci sırayı elde etti.

ARAŞTIRMAYA 81 ÜLKE KATILDI

Bugün açıklanan 2022 PISA sonuçları, pandemiden bu yana yapılan ilk değerlendirmeyi içermekte olup, en son değerlendirme 2018 yılında gerçekleştirilmişti. Bu araştırmaya katılan ülke sayısı 2018'den bu yana 79'dan 81'e yükseldi.

OECD genelinde öğrenci seviyelerinde benzeri görülmemiş bir düşüş yaşandığı belirtilirken, Türkiye'nin matematikteki puanı 2018'e göre sabit kaldı, okumada 10 puan azaldı ve fende ise 8 puan arttı. Türkiye, her üç alanda da 2018'e göre daha üst sıralarda yer aldı.

PISA testi nedir ? Nasıl ölçülür?

PISA, "Programme for International Student Assessment"ın kısaltmasıdır ve Türkçe olarak " Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı" anlamına gelir. Bu program, OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı) tarafından düzenlenir ve her üç yılda bir 15 yaşındaki öğrencilerin okuma, matematik ve fen bilimleri alanlarındaki bilgi ve becerilerini değerlendirmeyi amaçlar.

PISA, öğrencilerin sadece öğrenilen bilgileri değil, bu bilgileri nasıl anladıklarını, yorumladıklarını ve çözümlediklerini ölçer. Bu, sadece akademik başarıyı değil, aynı zamanda öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme ve iletişim becerilerini de değerlendirmeye alır.

PISA'nın ana hedefleri şunlardır:

Global Karşılaştırma: PISA, dünya genelinde öğrencilerin eğitim düzeyini karşılaştırmayı amaçlar. Bu, ülkeler arasındaki eğitim sistemlerinin etkili olup olmadığını değerlendirmeye yöneliktir.

Eğitim Politikalarının İyileştirilmesi: PISA sonuçları, katılımcı ülkelerin eğitim politikalarını değerlendirme ve geliştirme sürecine katkıda bulunur. Bu program, ülkeler arasında en iyi uygulamaların paylaşılmasına da olanak tanır.

Öğrenci Hazırlığı: PISA, öğrencilerin gelecekteki yaşamları ve iş dünyası için ne kadar hazır olduklarını değerlendirir. Sadece akademik başarıyı değil, aynı zamanda öğrencilerin pratik problemleri çözme yeteneklerini de ölçer.

Değerlendirme, standartlaştırılmış testler, anketler ve öğrenci performansının doğrudan gözlemlenmesi gibi yöntemleri içerir. PISA, geniş bir öğrenci kitlesini kapsayacak şekilde tasarlanmış olup, her bir değerlendirme döneminde farklı öğrenci gruplarına odaklanabilir.

PISA, öğrencilerin bilgi ve becerilerini ölçen bir uluslararası değerlendirme programıdır. OECD tarafından yürütülen PISA, 3 yılda bir 15 yaşındaki öğrencilerin okuma, matematik ve fen bilimleri alanlarındaki performanslarını değerlendirir. PISA, öğrencilerin sadece bilgiye erişimini değil, aynı zamanda bu bilgileri nasıl kullanabildiklerini ve problem çözebildiklerini de ölçer. Bu, sadece bilgi öğrenme değil, aynı zamanda bilgiyi anlama ve uygulama yeteneklerini de değerlendirmeyi amaçlar.
PISA sonuçları, ülkelerin eğitim sistemlerini karşılaştırmak, güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek, politika yapıcılara rehberlik etmek ve uluslararası düzeyde eğitim trendlerini anlamak için kullanılır. Bu program, katılan ülkelerin eğitim politikalarını geliştirmelerine ve öğrencilerin küresel düzeyde rekabet edebilirliklerini artırmalarına yardımcı olmayı hedefler.

OECD (Organization for Economic Co-operation and Development): OECD, ekonomik kalkınma ve işbirliği konularında bir uluslararası organizasyondur. 1961 yılında kurulmuştur ve üye ülkeler arasında ekonomik veri paylaşımı, politika koordinasyonu ve en iyi uygulamaların paylaşılması gibi konularda işbirliği yapar. OECD ülkeleri arasında ekonomik, sosyal ve eğitimle ilgili birçok konuda karşılaştırmalı analizler ve değerlendirmeler yapmaktadır.

Kaynak: BBC TÜRKÇE