Taşıt Tanıma Birimi (TTB), araçların elektronik ortamda tanınmasını sağlayan ve genellikle araçların güvenliğini artırmak amacıyla kullanılan bir sistem olarak biliniyor. Ancak, yapılan son değişiklikle birlikte, bundan sonra piyasaya sürülecek yeni araçlarda bu sistemin zorunlu olmaktan çıkacağı duyuruldu.
Söz konusu değişiklik, araç üreticileri ve alıcıları için önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
TTB yükümlülüğünün kaldırılması, özellikle araç üreticileri ve tüketiciler için bazı maliyetleri ortadan kaldıracak. Ayrıca, sistemin pratikte kullanımının bazı zorluklar yaratması nedeniyle, kararın daha kullanıcı dostu olduğu ifade ediliyor.
Bu düzenleme ile 1 Temmuz 2025’ten sonra satışa sunulacak sıfır araçlar için taşıt tanıma birimi takılması gerekmeyecek. Ancak mevcut araç sahiplerinin bu değişiklikten etkilenmesi beklenmiyor.
1 Temmuz 2025'ten itibaren, tescil edilerek piyasaya sürülecek yeni bireysel araçlara taşıt tanıma birimi (TTB) montajı yaptırma zorunluluğu kaldırıldı.
TTB nedir ne için yapılıyordu?
TTB (Taşıt Tanıma Birimi), araçların elektronik ortamda tanınmasını sağlayan bir sistemdir. Araçlara takılan bu birim, çeşitli işlemler için kimlik doğrulama amacıyla kullanılır. TTB, özellikle araç alım-satımı, akaryakıt alımları ve yol denetimlerinde araçların izlenebilmesi ve kaydının tutulabilmesi için zorunlu hale getirilmişti.
TTB Montajı işlemleri nasıl yapılacak?
Taşıt sahipleri, 1 Temmuz 2025'ten itibaren sıfır araçlarda TTB taktırma yükümlülüğünün kaldırılmasıyla birlikte, TTB montaj işlemlerini uttss.gov.tr adresinden gerçekleştirebilecekler. Yetkililer, vatandaşların yalnızca bu resmi internet sitesini kullanarak işlemlerini tamamlamalarını ve sahte internet sitelerine itibar etmemelerini önemle vurguluyor.
Yeni düzenleme, araç alıcıları ve sektörü rahatlatan bir gelişme olarak öne çıkıyor. Ancak mevcut taşıt sahiplerinin ve araç kiralama firmalarının, belirtilen tarihlerde işlemlerini tamamlamaları gerektiği unutulmamalıdır. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTSS) ile yapılan bu değişiklik, vergi kayıplarını önlemeyi ve sektördeki usulsüzlükleri azaltmayı hedefliyor.