M. UMUT KARAKÜLAH
Yaklaşık 2 yıl önce Sial Çikolata’yı kuran kadın girişimci, gıda mühendisi Yeşim Tekin, geleneksel yöntemlerle yaptığı çikolata ve şekerlemeleriyle kurumsal firmaların da ilk adresi olduğunu dile getirdi.
20 yıllık sektör tecrübesinden sonra yaklaşık 2 yıl önce üretim ve satış merkezi olan Çayyolu’nda Sial Çikolata’yı kuran ve üretime başlayan Tekin, geleneksel yöntemlerle ve tamamen doğal yollarla yaptığı çikolata ve şekerlemeleriyle kurumsal firmaların tercihi haline geldiğini belirtti.
Tekin, Çayyolu’ndaki merkezlerinde çikolatadan, şekerlemeye ve Sial Çikolata’nın sektördeki yerinden Dubai çikolatasına kadar birçok konuda gazetemize önemli açıklamalarda bulundu.
GELENEKSEL ÇİKOLATADA KURUMSAL FİRMALARIN TERCİHİ: SİAL ÇİKOLATA
- Kendinizden bahseder misiniz?
- Yeşim Tekin: Hacettepe Üniversitesi Gıda Mühendisliği mezunuyum. 17 yıl bir kurumsal firmada çalıştıktan sonra aynı sektörde yeni şeyler yapma kararı aldım ve 2022 yılında bu vesileyle kendi firmamızı kurduk. Biraz piyasayı araştırdıktan sonra ‘Neden herkes aynı? Neden herkes görsele daha çok hitap ediyor? Neden tat geri planda?’ dedim kendime, ‘Piyasada ne görmek isterdim,ben ne tüketmek isterim?’ diye sorarak yola çıktım. Kalite ön planan çıkararak şekeri düşürüp daha sağlıklı ürünler kullanmak istedik. Ürünlerimizde dolgu malzemesi kullanmıyoruz. Dolgu malzemesi tabi ki kullanılır ancak böyle olunca şekeri artımak durumunda kalıyoruz. Tabiki, şekersiz dolgular da yapılabiliyor ancak çok da tercihim ollmadı. Daha çok kuruyemişli, kuru meyveli ürünler yapıyoruz. Ben geleneksel bir kadınım. Frenk üzümlü çikolata ya da frambuazlı çikolata gibi ürünler değil de daha çok bizim damak tadımıza uygun ürünler yapıyoruz. Geri dönüşlerde de hep güzel olduğunu söylüyorlar. İnsanlar yapay tatlardan sıkıldı. İnsanların özlediği şey geleneksel tatlar.
SİAL ÇİKOLATA’NIN MOTTOSU GELENEKSEL LEZZETLER
- Çikolata çeşitliliğiniz nedir?
- Yeşim Tekin: Daha çok kuruyemişli, incirli, kakao oranları farklı olan, sütlü, bitterli gibi çikolatalarımız var. Kakao oranlarını hepsinde daha yüksek tutuyoruz. Şeker oranını düşük tutmayı tercih ediyoruz. Tat ve lezzetimiz ilk sırada. Bizim çikolatalarımız çok daha sağlıklı ve besleyici. Örneğin tahin ve fındık kreması gibi sağlıklı ürünler kullanıyoruz. Palm yağı ve tatlandırıcı kesinlikle kullanmıyoruz. Gerçek Antep fıstığı kullanıyoruz. 1. kalite kuruyemişler kullanıyoruz. Örneğin Datça bademi çok özeldir ama Datça bademinin yağ oranı düşüktür. O yüzden biz Adıyaman ve Mardin taraflarında olan bademi tercih ediyoruz. Çünkü daha yağlı ve daha lezzetli. Ürünlerimizde o farkı görüyoruz. Ürün kalitesini arttırmak için çoğu şeyden ödün vererek sağlığı ön plana çıkarıyoruz. Her yöreden ürün kullanmaya çalışıyoruz. Her ürünü kendi yöresinden alıyoruz. Antep fıstığını Antep'ten, bademi Adıyaman'dan, fındığı Giresun'dan alıyoruz. Ceviz mutlaka yerli ceviz olmalı. Örneğin geçen sene bu cevizi bulamadık ve cevizli ürünleri kaldırdık. Çünkü ithal cevizler istediğimiz lezzeti vermiyor. İnsanlar o kadar çikolatanın içinde bunları ayırt edemese de yine de bu disiplini benimsiyoruz. Biz inovasyonu lezzette ve tatta yapıyoruz. Bizim mottomuz geleneksel lezzetler. Asla boyalı ürün ve renklendirici kullanmıyoruz. Diğer çikolataların görselleri çok canlı olsa da hiçbiri sağlıklı değil. Görselliği ön plana çıkarıp içinde ne olduğu önemli olmayan çikolataları benimsemiyoruz. Müşterilerimizden hiç olumsuz dönüş almadık.
- En çok tercih edilen ürününüz nedir?
- Yeşim Tekin: Bizim limonlu çikolatamızı çok severler. Tahinli çikolatamızı da severler. İçi yumuşak hamurlu antep fıstıklı çikolatamızı da çok beğenirler. Bir kez tadan bir daha bırakamıyor. Herkes fıstık kremasını alıp Dubai çikolatası yapıyor, olay o değil.
“DUBAİ ÇİKOLATASI ÇOK ABARTILDI, KASAP BİLE DUBAİ ÇİKOLATASI SATILIYOR”
- Yeri gelmişken Dubai çikolatası hakkında ne düşünüyorsunuz?
- Yeşim Tekin: Çok abartıldı. Bu kadar abartılınca herkes bir pazar arayışına girdi. Piyasaya çok kötü ürünler çıktı. Ben lezzet olarak sevdim ama çok farklı bir şey değil. Bu kadar abartılacak kadar bir durum söz konusu değil. Hepsi sosyal medyanın etkisi. Kasap bile Dubai çikolatası satıyor. Bu iş artık çikolata olmanın çok farklı bir boyutuna gitti. Çok fazla kalitesiz ürünün çıkmasına sebebiyet verdi. Çünkü bilen bilmeyen herkes Dubai çikolatası yapmaya çalışıyor. Sırf meşhur diye yapmaya kalkışmak çok acı. Ama inanın hiç bilmeyenler fıstık kremasını ve çikolatayı alıp yaptığını zannetti. Bu fıstık kremasının yüzde 95'i şeker. Geri kalan kısmı tatlandırıcı ve renklendirici içeriyor. Ülkemizde her zaman antep fıstığında sorun var.
- Sizin markanızın sosyal medyayla ilişkisi nasıl?
- Yeşim Tekin: Kullanıyoruz ama çok da aktif değiliz. Daha çok kurumsal planda yoğun çalışan bir firma olduğumuz için sosyal medyaya çok yoğunlaşmadık. Sosyal medyayı daha aktif kullanmayı düşünüyoruz. İnternet sitemizden elbette her haberimizi duyuruyoruz. Ancak çok aktif influencerlarla çalışıp tanıtım yapmıyoruz. Gerçeği yansıtıyoruz. Biz fısıltı gazetesine inanıyoruz.
- Daha çok mağaza satışlarınızdan mı yoksa kurumsal firma satışlarından mı ilerliyorsunuz?
- Yeşim Tekin: Biz kurumsal firmalarla daha çok çalışıyoruz. Kurumsal firmaların özel günlerinde, yılbaşlarında, bayramlarda gönderim yapıyoruz. Üst düzey yöneticiler birbirlerini ziyaret ettiklerinde bizim çikolatamızı tercih ediyor. Biz biraz daha kalite odaklı çalıştığımız için bizi tercih ediyorlar. Çikolatayı götürdükleri kişiye mahcup olmak istemiyorlar. O yüzden bizi tercih ediyorlar. Özel çalışmalar ve özel kutular yapıyoruz. İçine koyduğumuz ürünleri özel olarak kendimiz seçiyoruz. Üretim bizde olduğu için her aşamasını kendimiz kontrol edebiliyoruz. Ambalajından ürün şekline ve lezzetine kadar biz yönetiyoruz.
- Özellikle son yıllarda ekonomi çok etkilendi. Ham maddeler ve maliyetler çok arttı. Sizin sektörünüze size nasıl yansıdı?
- Yeşim Tekin: Geçen sene bir kakao krizi yaşandı. Kakao krizinde çok yüksek bir artış söz konusu oldu. Bu artış bizi çok etkiledi. Bu artış yüzdesel olarak enflasyonun çok üstündeydi. Bu bizim alışlarımızı ve satışlarımızı çok etkiledi. Kurumsal bazda tabii ki yine satışlarımız oldu ama bireysel tüketiciler çikolata alırken zorlandı. Çünkü bin liraya sattığımız bir ürünü otomatik olarak 2 bin liraya satmak durumunda kaldık. Ben o dönemde çok panik olmuştum çünkü bu fiyatları nasıl yansıtacağımı bilemedik. Müşterimden çok güzel bir geri dönüş gelmişti. Bu geri dönüşü çok da mantıklı bulmuştuk. Kurumsal bir firmamız ‘Yöneticiler için çikolata çok keyifli bir hediye. Siz her gün bir hediye alırsınız ama karşınızdakinin zevkini bilemezsiniz. Her yere börek ve baklava götüremezsiniz. Her seferinde kalem, ajanda götüremezsiniz. O yüzden gittiğiniz yerde bir ağız tatlılığı gerekebilir. Çikolata herkese hitap edebiliyor. Biz bundan vazgeçemeyiz’ dedi. Gerçekten de çikolata çok keyifli bir hediye. İki tarafın da memnun olabileceği bir şey. Biz maliyetimizi yine de fiyatlarımıza çok da yansıtmadık. Aynı oranda yansıtsaydık, o fiyatlar ulaşılamaz duruma gelirdi. Tabii burada kârdan biraz ödün verdik. Sadece ben değil tüm sektör aynısını yaptı.
- Son olarak, gazetemiz aracılığıyla okuyucularımıza iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?
- Yeşim Tekin: Çok yiyip kalitesiz ürün yemektense, maliyetine bakmadan az ama kaliteli ürün yemelerini öneriyorum. Üç tane yiyeceklerine bir tane yesinler ama gerçekten inandıkları, güvendikleri ve bağ kurdukları firmalarla çalışsınlar. Biz gerçekten bağ kuruyoruz müşterilerimizle ve firmalarımızla. Güven çok önemli. Bir şey olmaz diyip fındığınızdan fıstığınızdan azaltmıyorsanız, kalitesini düşürmüyorsanız, bu hususta süreklilik sağlayabiliyorsunuz. O yüzden sağlığımız çok önemli. Piyasada çok kötü ürünler var. Dubai çikolatası gibi akıma gidip bir şeyler yapmak isteyen ya da onun gibi yapmaya çalışan bir sürü kişi var. O yüzden dikkatli olmalarını öneriyorum.