Goncagül Konaş
Çankaya Eski Belediye Başkan Adayı Y. Murat Güztoklusu, Ankara ve Türkiye genelinde giderek artan ulaşım sorunlarına ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulundu. Ankara’nın trafik sıkışıklığının İstanbul’a benzediğini ifade eden Güztoklusu, hem çevre hem de maliyet açısından etkili bir çözüm olarak Havaray sistemine dikkat çekti.
Trafik yoğunluğunun, özellikle İstanbul’un yaşadığı sorunların ardından, Ankara için de büyük bir tehdit haline geldiğini belirten Güztoklusu, “Bugün, Ankara’nın da sorunu haline gelmiş olan trafik konusunda, artık biz de İstanbul’a dönmüş durumdayız. Trafikteki kaotik düzen, ulaşımda ciddi bir sıkıntıya yol açıyor,” ifadelerini kullandı.
“TRAFİK KAZALARINDA YILLIK BEŞ BİNİN ÜZERİNDE ÖLÜM GERÇEKLEŞİYOR”
Güztoklusu, trafikte yaşanan kazaların ve bunların sonuçlarının endişe verici boyutlara ulaştığını söyledi. Her yıl trafik kazalarında kaybedilen canların sayısının oldukça yüksek olduğunu vurgulayan Güztoklusu, “ Yıllık beş binin üzerinde trafik kazasında ölüm gerçekleşiyor. Bu oran, son derece yüksek ve toplum için ciddi bir sorun oluşturuyor. Trafik kazalarının sayısındaki artış, kazaların daha büyük sonuçlar doğurmasına neden oluyor,” dedi. Kendisi de geçtiğimiz yıl oğlunu trafik kazasında kaybetmiş olan Güztoklusu, kazaların bir toplumsal yara haline geldiğini ifade etti. “Ben de geçen yıl oğlumu kaybettim. Bu acı, kişisel olarak benim için de büyük bir kayıp, ama toplum genelinde yaşanan trafik kazaları da büyük bir vahşet yaratıyor. Kaldırımda yayımlanırken çağırıyorlardı, bu vahşi trafik sisteminin bir sonucu olarak bu kayıplar yaşanıyor,” diyerek, trafik kazalarındaki artışın kişisel yansımalarını paylaştı.
“ANKARA’DA 2 MİLYON 800 BİN MOTORLU TAŞIT VAR”
Ankara’nın motorlu taşıt sayısının 2 milyon 800 bine ulaşması, şehirdeki hava kalitesini olumsuz yönde etkileyen önemli bir faktör olarak öne çıkıyor. Güztoklusu, Türkiye genelinde 30 milyonu aşan motorlu taşıt sayısının çevre üzerinde yarattığı tahribatı şu şekilde değerlendirdi: “Türkiye’de motorlu taşıt sayısı 30 milyonun üzerinde. Bu araçların yarattığı emisyonlar, Ankara’nın hava kalitesini ciddi şekilde kötüleştiriyor. Ankara’da 2 milyon 800 bin motorlu taşıt var ve bunların emisyonları, şehrin hava standartlarını oldukça bozan bir etken haline geliyor. Bu durumun sağlık üzerindeki etkileri de çok büyük. Kanser vakalarındaki artış, emisyonlardan kaynaklanan bir sorun olabilir,” dedi.
“BELEDİYELER, VATANDAŞLARIN GÜVENLİ VE HIZLI BİR ŞEKİLDE ULAŞIMINI SAĞLAMALIDIR”
Güztoklusu, ulaşım sorununun çözülmesi için belediyelerin öncelikle vatandaş odaklı bir yaklaşım benimsemesi gerektiğini savundu. Trafik altyapısının sadece motorlu taşıtları destekleyen bir sistem olmaması gerektiğini belirten Güztoklusu, “Belediyeler, otomotiv endüstrisine veya petrol sektörüne hizmet etmek yerine, vatandaşların güvenli, sağlıklı ve hızlı bir şekilde ulaşımını sağlamalıdır. Toplu taşıma ve raylı sistemlere daha fazla yatırım yapılması gerektiğine inanıyorum. Belediyelerin görevi, otobanları ve hızlı ulaşım yollarını yapmaktan çok, insanların güvenli ve sağlıklı bir şekilde ulaşımını sağlamak olmalıdır,” şeklinde konuştu.
“HAVARAY, GELENEKSEL METROLARA GÖRE ÇOK DAHA DÜŞÜK MALİYETLİ VE HIZLI”
Havaray ve benzeri ulaşım projelerinin önemine de değinen Güztoklusu, Havaray’ın geleneksel metrolara göre çok daha ekonomik ve hızlı bir çözüm sunduğunu belirtti. “Havaray, geleneksel metrolara göre çok daha düşük maliyetli ve hızlı bir ulaşım çözümü sağlar. Yerden değil, havadan giden bir sistem, hem maliyetleri düşürür hem de hızlıca uygulanabilir,” dedi. Geçmişte, Havaray projelerinin İstanbul’da da gündeme geldiğini ancak yönetim değişiklikleri nedeniyle bu projelerin rafa kaldırıldığını hatırlatan Güztoklusu, “Kadir Topbaş dönemi İstanbul’unda, sekiz hattın Havaray olarak inşa edilmesi planlanmıştı. Ancak bu projeler, yönetim değişikliği nedeniyle gerçekleşmedi. Bu tür projeler, aynı bütçeyle daha fazla hat yapılmasına olanak tanıyabilir,” diyerek, Havaray sisteminin faydalarına dikkat çekti.
“BİR KİLOMETRE YER ALTI METROSUNUN MALİYETİYLE, ÜÇ KİLOMETRE HAVARAY HATTI İNŞA EDİLEBİLİR “
Havaray projelerinin önemine vurgu yapan Güztoklusu, “1999 yılında Çankaya Belediye Başkan adayı olarak Havaray Projesi’ni halkın beğenisine sundum. Bu proje bana ‘Havaray Murat’ lakabını kazandırdı. Havaray, yeraltı metrosuna oranla üçte bir maliyetle ve daha kısa sürede tamamlanabiliyor. Ancak maalesef bu projeler değerlendirilmedi.” İfadelerini kullandı.
Güztoklusu, bu yenilikçi projenin maliyet ve çevre avantajlarına dikkat çekerek, “Bir kilometre yer altı metrosunun maliyetiyle, aynı şehirde üç kilometre Havaray hattı inşa edilebilir. Havaray, şehirlerin mevcut trafik koridorlarını kullanarak çok daha ekonomik ve etkili bir ulaşım modeli sunuyor. Panoramik manzara avantajıyla şehir estetiğine de katkı sağlıyor.” dedi.
“ AVRUPA VE AMERİKA, 2030’LARDA TAMAMEN ELEKTRİKLİ ARAÇLARA GEÇİŞ YAPMAYI PLANLIYOR”
Güztoklusu, gelecekteki ulaşım teknolojilerinin elektrikli araçlar ve sıfır emisyon taşıma sistemleri olacağına da değindi. Avrupa ve Amerika’daki birçok şehirde elektrikli araçların ve sıfır emisyonlu taşıma sistemlerinin kullanılacağını belirten Güztoklusu, “Avrupa ve Amerika, 2030’larda tamamen elektrikli araçlara geçiş yapmayı planlıyor. Bizim de bu teknolojilere hızla adapte olmamız gerek. Elektrikli araçlar ve sıfır emisyon taşıma sistemleri, çevreyi korumanın yanı sıra ekonomik olarak da daha verimli olacaktır.” diyerek Türkiye’nin bu teknolojilere geçiş konusunda daha hızlı adımlar atması gerektiğini belirtti.
“ŞEHİRLER PLANSIZ GELİŞİYOR”
Ankara’da yaşanan trafik sorununun, ulaşım projeleri ve altyapı yatırımlarıyla aşılabileceğini söyleyen Güztoklusu, şehir planlamasında önceliğin vatandaşların sağlıklı ve güvenli ulaşımına verilmesi gerektiğini tekrarladı. Havaray gibi esnek ve hızlı çözümler ile raylı sistemlerin geliştirilmesi gerektiğini belirten Güztoklusu, “Şehirler, plansız gelişiyor. Ancak bu durumu değiştirmek, daha akıllı ve çevre dostu ulaşım çözümleriyle mümkün olabilir” diyerek sözlerini noktaladı.