Sizler için 7 Temmuz tarihinde nelerin değişeceğini araştırdık, bakın bakalım neler değişecekmiş:
GSR II Regülasyonları, genel güvenlik regülasyonlarının güncellenmiş halidir.
GSR II, köklü bir değişiklikle araçların daha güvenli ve standart donanımlarında bu güvenlik paketlerini ekleyerek üretim yapmaları yönünde yapılmış düzenlemelerin tümünü ele alan güncellemedir. Çeşitli güncellemeler ile bu regülasyon değişiklik paketine GSR II adı verilmiştir. Otomotiv homologasyon süreçlerinin önemli bir parçasıdır. Otomotiv sektöründe homologasyon, üretimi gerçekleşen araç ve araçlara ilişkin komponentlerin (Örneğin koltuklar, kapılar vb) / ayrı teknik ünitelerin (Örneğin aracın bir bölümü) düzenleyici mevzuatlara uyumluluğunun sağlanması için yapılan çalışmaların bütününü ifade eder. Otomotiv sektöründe üreticiler belli kurallara uymak zorundadır. Bunun başında ürünün Avrupa Birliği yönetmelikleri, Birleşmiş Milletler regülasyonları ve ülkelerin ulusal yönetmelikleri gelir.
7 Temmuz tarihi neden önemli?
7 Temmuz 2024 tarihi itibariyle GSR II regülasyonlarına göre onayı olmayan araçların tescilinin yapılmasına izin verilmeyecek. Örneğin GSR uyumlu olmayan bir araç bu tarihe kadar tescil edilmemişse bir tescil işlemine izin verilmeyecek.
Geçiş uygulaması çerçevesinde bir önceki takvim yılında tescil edilen araç sayısının %10’u ile sınırlı olmak kaydıyla üreticiler seri sonu tip onayına başvuru yapabilecek.
GSR II Geçişinin Otomotiv Sektörüne etkisi
İthalatçı firmalar ile üretici firmalar doğal olarak etkilenen tarafta olacak.
Öncelikle ithal edilen araçların GSR II uyumlu olması zorunlu hale geliyor. Bu zorunluluk ile araçlarda aşağıda belirttiğimiz güvenlik standartları araç kapsamına göre standart donanım olarak sunulacak.
Distribütör ve üreticiler geçiş tarihinden önce GSR uyumlu olmayan araçların satışını tamamlayarak tescil işlemlerini bitirmelidir.
Türkiye’de M1 kategorisi otomobillerin GSR II geçişi ile ilgili henüz bir erteleme kararı bulunmuyor. Bu nedenle 7 Temmuz 2024 tarihinden önce bu araçlar tescil edilmiş olmalı. Bir erteleme gelmesi halinde ise ilgili tarihe kadar tescil işlemleri tamamlanmalı.
Türkiye’de üretilerek Avrupa Birliği’ne satılan araçlar ise yine bu geçişte Avrupa Birliği mevzuatında yer alan geçiş tarihlerini dikkate almalıdır.
7 Temmuz 2024 itibariyle otomobillerde hangi sistemler zorunlu Olacak?
Üreticilerin 7 Temmuz 2024 tarihi itibariyle araçlarının onayında yer alması gereken regülasyonlar;
REGÜLASYON ARAÇ TİPİ
Önden geniş çarpma M1-N1
Yandan Direğe Çarpma M1-N1
Arkadan Çarpma M1-N1
Yaya ve bisikletli çarpışma uyarısı M2-M3-N2-N3
Kör Nokta Bilgi Sistemi M2-M3-N2-N3
Geri Manevrada Algılama M1-M2-M3-N1-N2-N3
Acil Durum Şeritte Tutma Sistemi M1-N1
Hafif hizmet araçlarında gelişmiş acil frenleme M1-N1
Lastik basıncı izleme sistemi M1-M2-M3-N1-N2-N3-O3-O4
Akıllı Hız Asistanı M1-M2-M3-N1-N2-N3
Acil Duruş Sinyali M1-M2-M3-N1-N2-N3
Alkol Kilidi Kurulum Kolaylığı M1-M2-M3-N1-N2-N3
Sürücü dalgınlık ve dikkat uyarı M1-M2-M3-N1-N2-N3
Sürücü uygunluğu izleme sistemi M1-M2-M3-N1-N2-N3
Otonom araçlar
Sürücü kontrolünün yerine geçen sistemler M1-M2-M3-N1-N2-N3
Araca, aracın durumu ve çevresi hakkında bilgi sağlayan sistemler M1-M2-M3-N1-N2-N3
Konvoy Sürüşü Platooning M2-M3-N2-N3
Diğer yol kullanıcılarına güvenlik bilgileri sağlamaya yönelik sistemler M1-M2-M3-N1-N2-N3
Siber Saldırılara Karşı Koruma M1-M2-M3-N1-N2-N3