Daha çevreci ve dinamik şehir içi ulaşım

0
45

Özgür ALTIN/ANKARA

Türkiye Belediyeler Birliğinin (TBB) 2018 yılından bu yana ulusal koordinatörlüğünü üstlendiği Avrupa Hareketlilik Haftası kapsamında katılımının artırılması, çevre dostu ulaşım yöntemlerinin teşvik edilmesi ve yaşanabilir çevre oluşturulmasına katkı sunulması amacıyla ödül törenleri gerçekleştiriliyor. Bu bağlamda bu sene kutlanan haftada bisikletli ulaşım konusunda adım atan belediyelere ödülleri verildi.

Ödül törenine Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Cumhurbaşkanlığı Yerel Yönetim Politikaları Kurulu Başkanı Prof. Dr. Şükrü Karatepe, Avrupa Birliği  Türkiye Delegasyonu Başkanı Büyükelçi Nikolaus MeyerLandrut ve TBB Başkanı Fatma Şahin katıldı. Pandemi döneminde gerçekleşen toplantıya katılan herkese teşekkür eden TBB Başkanı Şahin yenilenebilir enerji hakkında neler yaptıklarını da anlattı. Şahin; “Ben milletvekili iken 2003 yılında çıkartılan Cumhurbaşkanımızın liderliğinde özellikle güneşin, rüzgarın, jeotermalin ne kadar önemli olduğunu bu büyük güneş enerjisinden nasıl enerji ihtiyacımızı, cari açığımızı nasıl kapatacağımızı gördük. Bugün hamdolsun hükümetimiz ilgili bakanlarımız çok güzel bir şekilde çalışıyorlar.” dedi.

YENİLENEBİLİR ENERJİNİN ÖNEMİNİ VURGULADI

TBB Başkanı Şahin Avrupa Hareketlilik Haftası kapsamında gerçekleştirilen Belediyeler İçin Bisikletli Ulaşım Fikir ve Proje Uygulama Proje Ödül Töreni’nde yenilenebilir enerji ve pandemi hakkında açıklamalarda bulundu. Şahin: “ Ben milletvekili iken 2003 yılında çıkartılan Cumhurbaşkanımızın liderliğinde özellikle güneşin, rüzgarın, jeotermalin ne kadar önemli olduğunu bu büyük güneş enerjisinden nasıl enerji ihtiyacımızı, cari açığımızı nasıl kapatacağımızı gördük. Bugün hamdolsun hükümetimiz ilgili bakanlarımız çok güzel bir şekilde çalışıyorlar. Çok büyük bir nimet inşallah bu nimetten daha güçlü bir şekilde istifade edeceğiz. Niye buradayız? Aslında hepimiz zamanın ve mekanın şahitleriyiz. İşte maskelerimizden bir an önce kurtulmak için çalışıyoruz, ciddi bir şekilde Cumhurbaşkanımızın liderliğinde Bilim Kurulu’ndan çıkan sonuçlarla gayret ediyoruz. Ama bir taraftan da bunların bir sonuç olduğunu biliyoruz. Pandemi bir sonuç. Hastalık bir sonuç. Artık bütün dünya bu sonuca bulaşmamak için gerekli tedbirleri alma yani koruyucu önleyici tedbirleri güçlü bir şekilde hayata geçirmeye çalışıyor. Hamdolsun bizim güçlü sağlık altyapımız, sosyal güvenlik çatımız, yerelde gelen genelgelerin uygulama koordinasyonu bir millet olan dayanışma ruhumuzla, buradan diğer ülkelere göre çok büyük bir gayret gösteriyoruz.” dedi.

Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na geldiği günlerde ulaşım ve altyapı alanında büyük projelere imza attığını ifade eden Şahin, kente bisiklet kültürünü nasıl yerleştirdiklerini anlattı. Şahin: “ Çevre kirliliğine karşı neler yapılması gerektiği dendiği zaman dedik ki akıllı ulaşım. Cumhurbaşkanımızın liderliğinde akıllı şehirleri geçen yıl Ankara’da çok güzel bir toplantısını yaptık. Akıllı şehirlerin de en önemli kısmı akıllı ulaşım. Şehir nasıl akıllı olur? Ulaşım nasıl akıllı olur? Deyince de ben hep şunu söyledim. Bu sorunumuzu teknolojik olarak çözme kapasitesine ulaşıyorsanız şehir akıllandırıyorsunuz. Biz ilk geldiğimizde nakit para ile ulaşım vardı. Para ödeyerek ulaşım yapıyorduk. 21. yüzyıldayız ve bu sürdürülemez dedik. Projeyi çok kısa bir sürede toparladık, hem teknolojik alt yapıyı oluşturduk, hem de uygulamalarla insanların tramvay, otobüs hattı gibi hatlardan istifade ederken gerekli olan bilgileri çünkü zaman çok önemli ve çok kıymetli. Özellikle metropollerde onları bilgilendirecek uygulamalar yaptık. Orada bir şey ortaya çıktı. Dediler ki; ‘Başkanım burada bisiklet çok mühim ama şehirde bisiklet kültürü çok yaygınlaşmamış’ bunu bir anda değiştirmek de o kadar zor ki. Hemen karar aldık işte bisiklet yolu 50 kilometre merkezde bisiklet yolu yapacağız. Ama bisiklet yolu ile birlikte terminalleri koyacağız ve bunu cazibeli hale getirmek için de Gaziantep kartta tramvaya binen bir yolcunun bisikleti tercih etmesini, bisikletten inen bir yolcunun otobüse binmesini bir saat içindeki bu dönüşümde ücret alınmaması gibi vatandaşı cazip kılacak, özellikle gençlerimizin, üniversite öğrencilerimizin kullanmasını arttıracak çalışmalar yaptık. Bunun sonunda ne oldu? Yüz bin vatandaşımız, hemşerimiz  bu sisteme dahil oldu. Beş yüz bin kişi bu uygulamayı indirdi.” dedi.

Daha sonra konuşmasını yapmak üzere Bakan Adil Karaismailoğlu kürsüye davet edildi. Özellikle hareketlilik haftasını kutlayan Bakan Karaismailoğlu şehir içi ulaşımda ‘Yaşanabilir Çevre ve Bilinçli Toplum Oluşturmak’ ve buna bağlı olarak ‘Mikromobilite araçlarının kullanımının Yaygınlaşmasını Desteklemek.’ Konulu çalışmalara önem verdiklerini belirtti.

‘DÜNYA NÜFUSUNUN YÜZDE 50’Sİ KENTLERDE YAŞIYOR’

Bakan Karaismailoğlu Avrupa Hareketlilik Haftası kapsamında gerçekleşen ödül törenine katılanlara teşekkür etti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak geleceğin şehirleri ve ulaşımı hakkında neler yaptıklarını ifade etti. Bakan Karaismailoğlu: “ 16-22 Eylül ‘Avrupa Hareketlilik Haftası’nı kutlar, ‘Herkes İçin Sıfır Emisyonlu Hareketlilik’ dilerim. Bugün, Dünya nüfusunun %50’si kentlerde yaşıyor. 2050’de bu oran %65’i geçecek. 2020-2050 arasında ulaşıma yönelik talep, yolcu sayısı ve mesafe açısından iki katına çıkacak.  Dünyada ve ülkemizde artan nüfusa paralel olarak, kent içi ve şehirlerarası ulaşım ve iletişim trafiği  son dönemlerde katlanarak artıyor. Ulaşımda bu yoğunluğu karşılamak ve yönetmek için  yerli ve milli bilişim-iletişim imkanları ile desteklenen verimli, güvenli, yenilikçi, dinamik, çevreci ve sürdürülebilir bir akıllı ulaşım sistemi en önemli gerekliliklerden biri.  Bu amaçla,  Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın koordinasyonunda ‘Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı’nı,  tüm paydaşlarımızın katılımı ile hazırladık.” dedi.

Eylem planlarının arasında stratejik hedeflerinin de olduğunu ifade eden Karaismailoğlu sözlerine şöyle devam etti; “ Eylem planımız kapsamında yer alan stratejik hedeflerimizden birisi de; ‘Yaşanabilir Çevre ve Bilinçli Toplum Oluşturmak” ve buna bağlı olarak ‘Mikromobilite araçlarının kullanımının Yaygınlaşmasını Desteklemek.’ Sorumluluğunu Büyükşehir Belediyelerinin üstlendiği,  Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın işbirliğinde hazırlanan planın genel koordinasyonu Bakanlığımız tarafından yürütülüyor.”

‘18 YILDIR EŞİ BENZERİ OLMAYAN KAPSAMLI BİR ULAŞIM HAMLESİ’

Bakan Karaismailoğlu 18 yılda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın çok önemli projelere imza attığını belirtti. Bakan Karaismailoğlu: “ Bildiğiniz gibi, Bakanlık olarak  18 yıldır eşi benzeri olmayan kapsamlı bir ulaşım ve altyapı hamlesi gerçekleştiriyoruz. Ülkemize mega projeler kazandırdık, ülkenin her noktasını birbiriyle ve dünyayla bağladık. Yatırımlarımız, ülkemizin büyük hedeflerine destek vermek ve bütünsel kalkınmaya sağlam temeller oluşturmak üzere, çağdaş bir vizyonla devam ediyor.  Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, tüm ulaşım yatırımlarımızda, emniyet ve konfor kadar akıllı ve çevreci çözümleri ön planda tutuyoruz. Örneğin kısa bir süre önce hizmete açtığımız Ankara-Niğde Otoyolumuz, fiber optik hatları, trafik sensörleri, meteoroloji ölçüm istasyonu, olay algılama kameraları akıllı ulaşım yönetim ünitesi ve ana kontrol sistemleri ile yerli ve milli altyapılı Türkiye’nin en akıllı yoludur. Bu sayede otoyolumuzda üst düzeyde bir sürüş güvenliği sağlanmış, kaza riski minimuma indirilmiştir. Mesafe ve zamandan tasarruf yapılırken, çevre duyarlılığı ön planda tutulmuştur. Yolumuzun tamamı devreye girdiğinde yıllık ortalama 127 milyon 550 bin litre daha az akaryakıt tüketeceğiz. Çevreye 318 milyon 240 bin kilogram daha az karbon dioksit salınacak. Çevreye daha az karbondioksit salınması ile 19 milyon liralık kaynak vatandaşımızın cebinde kalacak.” dedi.

KENT İÇİ ULAŞIMDA YENİ ARAÇLAR HAYATIMIZDA

Gelişen teknoloji ile elektrikli bisikletler, scooterların hayatımıza girdiğini belirten Bakan Karaismailoğlu sözlerine şöyle devam etti; “ Kent içi ulaşımda, bisikletlere ek olarak, e-scooter, e-bisiklet ve motorlu scooter gibi bireysel ulaşım araçları da hayatımıza girdi. Bu sistemlerin tümünü ‘Mikro Hareketlilik Araçları’ diye tanımlıyoruz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, mikro hareketlilik araçları konusunda sektörün temsilcileri, üniversiteler, kamu ve özel sektör kuruluşları ile bir dizi toplantılar yapıyoruz. En son 11 Eylül 2020 Cuma günü İstanbul’da ‘Mikro Hareketlilik Sistemleri Ortak Akıl Toplantısı’nı düzenledik. Mikro Hareketlilik Yönetmeliğini, tüm paydaşların görüşlerini alarak, en kısa sürede çıkarmış olacağız. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak yaklaşımımız, ‘Tüm ulaşım hatlarımızda, seyahat sürelerinin azaltılması, trafik güvenliğinin artırılması, yol kapasitemizin verimli kullanılması, hareketliliğin artırılması, enerjinin verimli kullanılması ve çevreye verilen zararın azaltılması.’ Tüm ulaşım altyapılarımızda bu ilkelere uygun çalışmalar yürütüyoruz. Bu duygularla; Gayretli çalışmalarından dolayı, Türkiye Belediyeler Birliği’ni ve onun değerli başkanını kutluyorum. ‘Bisikletli Ulaşım Fikir ve Proje Yarışması’na katılan belediyelere teşekkür ediyor, hepinize daha az karbon salınımlı, daha pratik, emniyetli ve konforlu ulaşımlar diliyorum.”

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz