Ana Sayfa Yaşam Yeşil Yol ‘un duvarları yaylaları ortadan bölmeye başladı

Yeşil Yol ‘un duvarları yaylaları ortadan bölmeye başladı

247
PAYLAŞ
RIZE'NIN CAMLIHEMSIN ILCESI YUKARI KAVRON YAYLASINDAKI YESIL YOL GUZERGAHINDA DUVARLAR YUKSELMEYE BASLADI. FOTO: MUHAMMET KACAR RIZE-DHA

Çalışmalar kapsamında yükselen ve yaylaları hançer sokulmuş gibi ikiye bölen taş duvarlar, doğal güzelliğe de darbe vuruyor. – Karadeniz Bölgesi’nde 8 ilin yaylalarını birbirine bağlayacak olan 2 bin 600 kilometrelik Yeşil Yol projesinde, bölge halkı ve çevrecilerin tepkileri nedeniyle bağlantısı yapılamayan Rize’nin Çamlıhemşin İlçesi Yukarı Kavron ve Samistal Yayla yolu güzergahında, yol genişletme çalışmaları sürüyor. 

Muhammet KAÇAR- Ali Aksoyer/Çamlıhemşin (Rize), ()- Karadeniz Bölgesi’nde Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Gümüşhane, Bayburt, Rize ve Artvin illerinin yaylalarını 2 bin 600 kilometre uzunluğundaki yolla birbirine bağlayacak olan Yeşil Yol projesinde yol genişletme, duvar ve köprü inşaatları sürüyor. Rize’de 7 ayrı noktada sürdürülen çalışmalarda tepkilere neden olan Rize’nin Çamlıhemşin İlçesi’nin 2 bin 300 rakımlı Yukarı Kavron ve Samistal yaylaları arasındaki bağlantı güzergahı, DHA tarafından havadan görüntülendi.
Kaçkar dağlarının karlı yamaçlarının eteğinde yer alan yaylalardaki yeşil örtü ve doğal güzellik, görenleri adeta büyülüyor. Ancak bağlantı yolu yapımına ara verilen yaylada mevcut yayla yolları genişletiliyor, taş duvarlar örülüyor. Yükselen taş duvarlar, doğal güzellikleri ile dikkat çeken yeşil yaylaları ortadan bölüyor. Duvarlar, yaylalarda otlamak için dolaşan besi hayvanları için de tehlike oluşturuyor.
MİMARLAR ODASI YEŞİL YOLA DİKKAT ÇEKTİ
Rize Mimarlar Odası, hazırladığı Yeşil Yol raporu ile projedeki eksikliklere dikkat çekti. Bir dizi sorular içeren raporda özetle şu ifadelere yer verildi:
“2 bin 600 kilometre uzunluğundaki yoldan çıkacak tonlarca metreküplük toprak hafriyatı yaylaların flora ve faunasını bozmayacak mı? Bir yıl içerisinde bu güzergahtan 10 bin aracın geçeceğini varsayarsak, oluşacak çevre kirliği ve bu araçlar için gerekli akaryakıt istasyonlarının yaylalarda kurulacak olmasının neden olacağı çevre sorunları nasıl aşılacak? Bu yol ortalama 2000–2500 metre irtifadan geçeceğine göre orman sınırından geçilecek demektir ki bu da binlerce ağacın ortadan kaldırılmasını gerektirmeyecek mi? Bu güzergah üzerinde, yıl içerisinde 5-6 metre kar yağar ve geçilmesi zor doğal geçitler vardır. Bunların nasıl aşılacağı da açıklanmamaktadır. Anadolu’muza özgü yayla kültürü üzerine olası etkileri değerlendirilmeden yürürlüğe konulan bu proje yaylacılığı sonlandırmayacak mı? 2 bin 600 kilometrelik yol üzerinde kurulacağı açıklanan tesis ve oteller, Erzurum Palandöken’de olduğu gibi bölgenin halka kapanmasına ve ekonomik yönden güçlü firmaların bölgede hakimiyet kurmasına neden olmayacak mıı? Bu da bölge esnaf ve sanatkarını olumsuz etkilemeyecek mi? Yeşil Yol projesi için neden bağımsız kuruluşlara ÇED raporu hazırlatılmadı? Yeşil Yol projesi güzergahında bulunan İspir ilçesindeki zengin altın madeni yataklarının işletmeye açılması ile bu projenin bir bağlantısı var mıdır? Çünkü altın madenciliği ‘siyanür’ demektir. Bölge halkının, Meslek Odaları’nın ve STK’ların görüşleri neden ısrarla alınmamaktadır?”
DOĞASEVER ARICI’DAN HEM ÖZELEŞTİRİ HEM UYARI
Çamlıhemşin İlçesi Ausor Yaylası’nda yıllardır arıcılık yapan 54 yaşında Durmuş Ali Sezgin de, Yeşil Yol projesiyle birlikte doğanın bozulacağı endişesi taşıdığını belirterek bölge halkının da hayvancılığa önem vermediği için özeleştiri yaptı.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam