Yerli otomobil hayaldi gerçek oluyor

0
37

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan yerli otomobil için ,” Aracın tasarımının 2019’a kadar biteceğini, 2021’den sonra ise satışların başlayacağını” söyledi.

Türkiye’nin yerli otomobil üretme sevdası çok uzun yıllara dayanıyor. 1960′ lı yılların başlarında birçok çalışma yapan Türk mühendisler çeşitli çalışmalarda bulunmuş ve Devrim, Anadolu gibi arabaları ortaya çıkarmıştır.

İlk yerli otomobil üretimi için seçilen yer TCDD Eskişehir Cer Atölyesidir. Bu atölyede Devrim adı verilen otomobil 129 günde birçok şehirden gelen ustaların gayretiyle bitirildi. Fakat dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel direksiyonun başına geçip birkaç metre gittikten sonra araç durdu. Bunun nedeni araca çok az benzin koyulmasıydı.

Bugün bej renkli, Devrim arabası hala çalışır durumdadır, 17 bin kilometre yapmıştır ve Eskişehir TÜLOMSAŞ bahçesinde, özel bir camekanda sergilenmektedir. Geçmişten günümüze birçok denemeler yapılmış ve komplolara uğramış yerli araba üretme düşüncesi, artık hayal olmaktan çıkıp gerçekleşmeye çok yakın.

Cumhurbaşkanı Erdoğan,

“Bu şirketlere tam destek verileceğini belirtti.”

5 ortak şirketin güç birliğiyle üretilecek olan yerli araba üretim ihalesi yapıldı. Ülke olarak yıllardan beri sürekli duyduğumuz “yerli otomobil” projesinde yeni bir adım atıldı. Bir süreden beri beklenen yerli otomobil üretecek firmaların isimleri sonunda belli oldu. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan “5 Babayiğit” şirket Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding (KARSAN), Turkcell ve Zorlu Holding (Vestel) oldu.

YERLİ OTOMOBİL TASARIMI 2019′ DA BİTECEK

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan yerli otomobil tasarımının 2019’a kadar biteceğini, 2021’den sonra ise satışların başlayacağını belirtti.

Yerli otomobil hakkında konuşan TOBB başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu,”Çok büyük bir hayali gerçekleştirmek için yola çıkıyoruz. 1690’larda başlayan rüyayı, 2017’de gerçeğe dönüştürmek için önemli bir adım atıyoruz. ir ülkenin müteşebbisi ne kadar güçlüyse o ülke de o kadar güçlü oluyor. Girişimcilerimiz bizim övünç kaynağımız. Ülkemizin tarımsal toplumundan sanayi toplumuna geçmiş, bizler ülkemizin müteşebbisleri olarak bugün 200 ülkeye mal satar hale gelmişiz “dedi.

Hisarcıklığoğlı:

“Yerli otomobil neden gecikti derseniz, bu iş otomobil yapıp yapmama meselesi değil. Bu iş ekonomi ölçeği bulma meselesidir. Bütün çalışmalar bunu temin etme yönünde ince ve detaylı bir şekilde yapıldı. Başından beri bir şeyi söylüyoruz, biz devlet olarak bu imalatın içinde olmayız. Bu sürdürülebilir bir yol değil. Ama biz destek veririz, engelleri kaldırırız, ürünü geliştirmek ve dünya çapında markaya dönüştürmek sizin işiniz. Çünkü siz bu işi biliyorsunuz, sahadasınız. Böylece bu projeye resmen bugün sayın Cumhurbaşkanımızın direktifleriyle başlamış oluyoruz.”

şeklinde konuştu.

YERLİ OTOMOBİL ELEKTRİKLİ OLMALI

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü: Yerli otomobilde full elektrikli modeli ön plana çıkıyor.

Işık,yerli otomobille ilgili yaptığı açıklamada kendi önerisi olan menzili uzatılmış elektrikli araç (hibrit araç) konusunu da dile getirdi.

Işık, şöyle konuştu:

“Gelecek elektrikli otomobilde O zaman bizim otomobilimiz elektrikli olmalı. Çalışmaları başlattık ancak altyapı belli bir sürede hazırlanamayacağı için, menzili uzatılmış elektrikli otomobil modelini benimsedik. Bu modelde, araçta bir batarya var, 20 veya 30 kwh. Yapılan araştırmalara göre büyük şehirlerde insanlar günde ortalama 60 km, küçük şehirlerde ise 20 km yol yapıyor.

Eğer araç 100 km menzili garanti altına alırsa, insanlar akşam evinde şarja takıp sabah arabasına binip gidebilir. Ama İstanbul’dan Ankara’ya gidecekseniz, her 100 km’de durup şarj edemezsiniz. Ona da menzilin uzatılması için benzinle çalışan küçük bir jeneratör koyuyorsunuz, aracın bataryası yüzde 30’un altına düştüğünde jeneratör çalışıyor ve 15 dakikada bataryayı dolduruyor. Siz de her yere gönül rahatlığı ile gidebiliyorsunuz. Bu şekilde 1000 km’lik mesafeyi max 20 litre benzinle alabiliyorsunuz. Benim önerim menzili uzatılmış elektrikli araç olması. Bence bu çok daha kolay ticarileşir.”

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın girişimi ile TOBB önderliğinde yapılacak yerli otomobilde gelinen son aşama hakkında önemli bilgiler vermişti.

İşte o önemli açıklamalardan satırbaşları:

Özlü, daha önce hibrit olması düşünülen yerli otomobilin, full elektrikliye doğru kaydığını belirtirken, ancak son kararı, pazara bakarak ana yüklenici ortakların vereceklerini söyledi.

Özlü, dünyadaki pazarın full elektrikliye gittiğini vurgularken,

“Pazarda neler satılıyor. Hibrit, geçiş sürecinde menzili uzatmak amacıyla kullanılıyor”

Yerli otomobil üretilmesi için birçok şehir talip oldu

Yerli otomobilin hangi şehirde üretileceği daha belli olmazken birçok şehir yerli otomobilin kendi şehirlerinde üretilmesi için talip oldu. Geçtiğimiz günlerde Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü yaptığı açıklamada,”Çok sayıda ilden talep var. Karasu ve Sakarya’dan da var. Konya’dan, Manisa’dan İzmir’den var. Bunları değerlendireceğiz” dedi.

Konya

Konya’da Sanayi Odası, Ticaret Odası ve Ticaret Borsası, kapsamlı bir rapor hazırlayarak yerli oto’nun kentte yapılmasını istedi. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nu ziyaret ederek raporu sunan kent liderleri, raporda otomotiv sanayinin öne çıktığı 8 kenti inceleyerek, yatırım için en uygun yerin Konya olduğunu kaydettiler. Raporda Konya’nın tamamen düz bir alana sahip olması ve düşük doğal afet riski de şehrin avantajları arasında yer aldı.

Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, Konya Ticaret Borsası Başkanı Hüseyin Çevik ve Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükcü, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nu ziyaret ederek, Konya’da Otomobil Üretilebilirliği Fizibilite Raporu’nu sundu. Raporu inceleyen TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, süreç hakkında bilgi vererek “Konya’mıza bu yatırım yakışır” dedi.

Kayseri

Haziran ayı meclis toplantısında konuşan Kayseri Sanayi Odası (KAYSO) Başkanı Mehmet Büyüksimitci, yerli otomobili Kayseri’de üretebileceklerine inandıklarını belirterek, gelişmişlik anlamında da risklerin dağılımı anlamında da yatırım yerinin Kayseri olması gerektiğini söyledi.

Kayseri’nin ihracat rakamlarını artırmak için katma değerli üretimin şart olduğunu vurgulayan Büyüksimitci, şu an gündemde olan yerli otomobil üretiminde Kayseri’nin de bir yerde yer alması gerektiğini ifade etti. KAYSO olarak yerli otomobil ile ilgili TOBB’a iletmek üzere bir çalışma yaptıklarını açıklayan Başkan Büyüksimitci, “Biz Kayseri olarak yerli otomobilin Kayseri’de üretilebileceğine inanıyoruz.

Elazığ

Elazığ Belediye Başkanı Mücahit Yanılmaz,”Beş şirketin yerli otomobil yapmak için harekete geçti.Sayın Cumhurbaşkanımızın ortaya koymuş olduğu irade sonuç vermiştir. Beş firma yerli otomobili üretmek için çalışmalara başlamıştır. Elâzığ’ımız otomobilin yedek parçalarını açısından ve motorlarının imalatı açısından yerli otomobile katkı sağlayacak olan, illerin başında gelmektedir”dedi.

Yanılmaz:

“Sanayi tecrübemiz var. Alt yapımız hazır. Bu konuda birikimimiz var. Aynı zamanda dünyada kendisinden söz ettiren ve dünyadaki teknik üniversiteler içinde belirli bir yere sahip olan Fırat Üniversitesi gibi çok değerli bir üniversitemiz var.

Dolayısıyla biz Elâzığ’dan bu yerli otomobillerin motorlarının ilimizde yapılmasını istiyoruz. Bunun yanı sıra bu konuda tecrübesi olan firmaların olduğunu belirttik. Yine önceki gün de bu firmalardan birinin sahibi olan Muzaffer Sezgin’in motor imalatı yerini gezdik. İmalatları fiilen yerinde gördük. Hem ulusal hem de uluslararası motor imalatlarını yaptığını görmüş olduk.

Elazığ olarak yapılacak olan yerli otomobilin motorlarını yapmak için talibiz ve Elazığ olarak bu konuda birleşmiş durumdayız. Motorların ilimizde yapılması hem istihdamı artıracak. Hem de Elazığ’ımıza ciddi manada bir katma değer sağlayacaktır. Ayrıca ilimizi bilgi ve tecrübesi de yerli otomobilin imalatında değerlendirilmiş olacaktır.”

açıklamalarda bulundu.

Diyarbakır

Yerli otomobil projesinin yıllardır her dönemde Türkiye’nin gündemine geldiğini ifade eden Doğu Güneydoğu Sanayici İşadamları Dernekleri Federasyonu (DOGÜNSİFED) Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Özkılıç,” yerli otomobil hasretinin şimdi atılan adımlarla hayata geçeceğini belirtti. Özkılıç, “Ülke olarak bunu hep istiyorduk ve istiyoruz ama şimdi ciddi adımlar atıldı. Bir konsorsiyum kuruldu. Tabi bu aracın üretimi söz konusu Türkiye’nin hangi ilinde üretilecek tartışmaları var şuan gündemde. Biz de Diyarbakır iş dünyası olarak Diyarbakır’da yapılmasını öneriyoruz ve talep ediyoruz. Ev sahipliğini yapmak istiyoruz. Burada belki aracın tamamı üretilemeyebilir ama en azından aracın bazı aksamlarının burada üretilmesine talibiz.

Özkılıç:

“Milli ve yerli otomobil projesi dediğimiz için belki aracın Türkiye’nin 7 bölgesinde iller tespit edilerek bazı aksamları o illerde yapılarak hem de Türkiye’nin her tarafından bu araca sahiplenme ve yatırım açısından da önemli bir ivme kazandırır. Bu anlamda bunun için Diyarbakır’ın altyapısı uygun. Organize Sanayi Bölgesinde yapılabilir. Biz buna talibiz Diyarbakırlılar ve Diyarbakır iş dünyası olarak. Mutlaka aracın bazı aksamlarının Diyarbakır’da yapılması istihdama katkı sunacaktır. Bu aracın bölgemize, ülkemize gerçekten hayırlı olacağını ve hayırlara vesile olacağını düşünüyorum”

dedi.

Yerli otomobil ismi ne olacak?

Yerli otomobilin tasarım 2019 da başlayacak olup ve 2021 de satışa sunulacağı yerli otomobilin adı ne olacağı merak konusu olmaya başladı. Şimdiden birçok ismin dolaştığı yerli otomobilde sosyal medyada Tuğra, Fatih, Osman gibi isimler anılıyor. Yetkili ağızlardan henüz yerli otomobil isimi hakkında bir fikir birliğine varılmadığını ve henüz erken olduğunu söylediler.

Türkiye’nin Otomobili Projesi Ortak Girişim Grubu’nda yer alan şirketler ve sahipleri şöyle:

  • Anadolu Grup:
Anadolu Grubu, Merkezi İstanbul’da bulunan, başta Türkiye olmak üzere 19 ülkede faaliyet gösteren Türk holdingi.

Grup, 1949 yılında tanışan Kamil Yazıcı ve İzzet Özilhan tarafından ertesi yıl kuruldu.Dünya ölçeğindeki saygın markalarıyla; meşrubat, otomotiv ve perakende alanlarına yoğunlaşan Anadolu Grubu, son yıllarda tarım, gayrimenkul, enerji ve sağlık sektörlerine yaptığı yatırımlarla faaliyet alanını genişletti. Grubun halka açık olan şirketlerinden Adel Kalemcilik (ADEL), Anadolu Efes (AEFES), Anadolu Isuzu (ASUZU), Coca-Cola İçecek (CCOLA), Migros (MGROS) ve Yazıcılar Holding (YAZIC) hisseleri Borsa İstanbul’da işlem görmektedir.

  • BMC:
BMC, 1964 yılında İzmir’de kuruldu. İlk yıllarda Austin ve Morris markalı ticari araçları üretti.

1966 yılından itibaren kamyon, kamyonet, traktör ve motor üretmeye başladı. BMC’nin başlagıçta %74 olan yerli sermaye oranı 1989 yılında Türkiye’nin %100 yerli sermayeli tek ticari araç üreticisi konumuna yükseldi.BMC, 30 Nisan 2014’te TMSF tarafından yapılan ihalede tek katılımcı olarak teklif veren iş adamı Ethem Sancak’a ait olan “Es Mali Yatırım” tarafından 751 milyon TL ye satın almıştır.

  • Kıraça Holding:
Kıraça Holding, ağırlıklı olarak otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Türk holding kuruluşu.

Başta otomotiv ve otomotiv yan sanayi olmak üzere, denizcilik, tasarım ve enerji sektörlerinde faaliyet gösteren şirketleri bünyesinde bulundurmaktadır. İnan Kıraç ve Claude Nahum tarafından 1998 yılında kurulmuştur. Kıraça Holding bünyesinde 8’in üzerinde şirketi barındırmaktadır. Ayrıca holding kurucularından olan İnan Kıraç ’ın eşi Suna Kıraç ile birlikte kurmuş oldukları Suna ve İnan Kıraç Vakfı, eğitim, kültür, sanat ve sağlık alanlarında çeşitli faaliyetleri desteklemektedir. Vakıf bünyesinde Pera Müzesi ve İstanbul Araştırmaları Enstitüsü yer almaktadır.

  • Turkcell Grubu:
Turkcell; Türkiye merkezli yerli ve millî olan teknolojik iletişim operatör şirketidir.

GSM, 2G , 3G , 4G ve 4.5G operatörüdür. GSM 900, UMTS2100, LTE800, LTE900, LTE1800, LTE2100, LTE2600 teknolojilerini kullanarak hizmet vermektedir. Kurulduğu günden bu yana, lisans bedeli de dahil olmak üzere, yurt içerisinde, Turkcell ileriye dönük hedeflerinde 18 milyar Lira yatırım yapmayı hedeflemiştir ve yüzbinlerce Türk vatandaşına iş istihdamı sağlamıştır.

Turkcell Grubu, yaklaşık 3 milyar TL gelir ile tarihinin en yüksek ‘çeyrek ’ gelirine ulaştı. 28 Kasım 2008 tarihinde yapılan Üçüncü Nesil A Lisansı ihalesini Turkcell, 358 milyon € ile kazandı. Şirket Çin merkezli ZTE ve Huawei firmalarının telefonlarını kendi markası alında satışa sunmaktadır. Türkiye’de operatör markasıyla çıkan ilk telefonlardan olan T10 yerini her yıl çıkan yeni cihazlara bırakmıştır.

Sırasıyla T10, T11, T20, T21(Maxiplus 5), T30, T40, T50, T60 ve T70 modelleri Turkcell kullanıcıların karşısına çıkmaktadır. Telefonların büyük bir kısmı ZTE tarafından üretilmektedir. Turkcell 2014 yılının 1. çeyreğinde Türkiye’nin 4G’li ilk telefonu olan yeni amiral gemisi Turkcell T50’yi tanıtmıştır.

Aynı zamanda Turkcell T50’nin yanında yeni nesil saat olan Turkcell T-Fit’i tanıtmıştır. Türkiye’de GSM temelli mobil iletişim, Şubat 1994’te Turkcell’in hizmete girmesiyle başladı. 27 Nisan 1998’de T.C. Ulaştırma Bakanlığı ile 25 yıllık GSM lisans anlaşması imzaladı. Turkcell aynı zamanda Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksi ’nde yer almaktadır.

Turkcell dünyada HSPA+ teknolojisini kullanan ilk operatörlerden biri olmuştur. HSPA+ teknolojisini şebekesinde ilk uygulaya operatörlerden biri olarak data kullanımındaki artışa paralel iki yeni HSPA+ teknolojisini daha hayata geçirmişlerdir. Üç Taşıyıcılı HSDPA ile DC-HSUPA teknolojileri sayesinde, dünyada ilk defa 3G şebekesinde 63,3 Mbps ’a varan veri indirme hızı; ayrıca 11,5 Mbps ’a varan veri yükleme hızı sağlanabilmektedir.

Turkcell, Türkiye’nin evlere kadar saniyede 1000 Mbps’e varan hızlarda fiber genişbant erişimi sağlayan ilk telekom operatörüdür .

  • Zorlu Holding:
Zorlu Holding farklı sektörlerde faaliyet gösteren Zorlu Grubu ’na ait şirketlerin tek bir merkezden sevk ve idaresinin sağlanması, şirketler arasındaki koordinasyonun gerçekleştirilmesi, finansman temini görevlerini gerçekleştirmek üzere 1990 yılında kurulmuştur.

 

Temelleri 1953 ’te Denizli ’nin Babadağ ilçesinde Hacı Mehmet Zorlu[1] tarafından atılan Zorlu Holding, tekstil, tüketici elektroniği, beyaz eşya, bilgi teknolojileri, enerji, gayrimenkul, metalürji ve savunma sektörlerinde faaliyetlerine devam etmektedir.

Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, Başkan Vekili Zeki Zorlu, Yönetim Kurulu Üyeleri ise Olgun Zorlu, Mehmet Emre Zorlu ve Selen Zorlu Melik’tir. 2000 ’li yıllarda, Türkiye ’nin en büyük kuruluşları arasına adını yazdırmayı başaran Zorlu Holding ’in faaliyetleri tekstilden gayrimenkule, elektronikten enerjiye kadar geniş bir alana yayılmaktadır.

2006 yılı itibarıyla Zorlu Holding, şu dört ana alanda faaliyet göstermektedir:

  • Ev tekstili, polyester iplik
  • Elektronik ürünler, bilgi teknolojileri ve dayanıklı tüketim malları
  • Gayrimenkul
  • Enerji üretimi

1980’li yıllara kadar ev tekstili alanındaki çalışmalarıyla büyümesini sürdüren ve Zorlu Holding Tekstil Grubu adı altında Türkiye ’ nin ev tekstilinde lider markası olarak kabul edilen TAÇ ’ ı oluşturan Zorlu Holding, 1994 yılında Vestel Elektronik ’i bünyesine katmıştır. Holding, 1996 yılında Zorlu Enerji ile enerji sektörüne adım atarak şirketlerinin sayısını artırmıştır. 2006 yılında da Gayrimenkul sektörüne giriş yapmıştır. 1998 yılında 600 milyon ABD doları olan Grup ihracatı, 1999 yılında 680 milyon ABD dolarına, 2000 yılında ise 852 milyon ABD dolarına ulaşmıştır.

Zorlu Holding ’in ihracat rakamı, Türkiye’nin ağır bir ekonomik kriz yaşadığı 2001 yılında dahi artarak, 879 milyon ABD dolarını aşmıştır. 2002 yılında ise 1,3 milyar ABD dolarına ulaşan ihracat 2008 yılında 3,153 milyar ABD Doları seviyesine gelmiştir.Zorlu Holding bugün, 50 ’ye yakın şirketi ve yaklaşık 30.000 çalışanı bulunmaktadır.

İŞTE YERLİ OTOMOBİL TASARIMI VİDEOSU