Ana Sayfa Güncel Uçağın yaşlı olması çok büyük önem taşımaz

Uçağın yaşlı olması çok büyük önem taşımaz

126
PAYLAŞ

“Uçan tabut” adı verilen ve Almanya ile Amerika’ da uçuştan kaldırılan ve Fantom adı verilen F-4 E uçaklarının 9 gün ara ile 3 tanesinin düşmesi ve 6 pilotumuzun şehit olmasını Türk Hava Kurumu Üniversitesi Hava Ulaştırma Fakültesi Pilotaj Bölümü öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Kaya’ya sorduk.
Soru: 3 savaş uçağımızın birden düşmesi sizce teknik bir hata dolayısıyla mı yoksa uçaklarımız düşürüldü mü?
F-4 E (Fantom) tipi 2 savaş uçağımızın düşürülmesi hususunda hiçbir bilği yok. Başka bir devlet düşürdü diyemeyiz. Genelkurmay Başkanlığı da bu yönde bir bilgi paylaşmadı. Sağlıklı yorum yapabilmemiz için uçakların uçuş kayıt cihazlarının incelenmesi gerekir. Bu tür bir inceleme yapılmadan sağlıklı bir yorum yapılmayacağı kanısındayım.
Soru: Malatya ve Konya’da düşen uçaklarımızın 40 yıldır hizmette olması eleştiriliyor. Uçakların hizmette tutulması neye göre belirleniyor, bundan sonra bu tür kazalara sebebiyet vermemek için neler yapılmalı?
Bir uçak hizmete girdikten sonra bakımları doğru bir şekilde yapıldıktan sonra uçabilir. Bir uçağın yaşlı olması çok büyük önem taşımamakta. Önemli olan husus bakımını yapılmış olması. Uçakların hizmette tutulma ve çıkış zamanları ihtiyaçla orantılıdır. Fantom tipi uçaklar askeriyenin ihtiyaçlarını karşılayabiliyorlarsa hizmette kalabilir. Savunmamızı gerçekleştiremeyecek ölçüde eski teknolojideyse hizmetten çıkarılırlar. Sivil havacılıkta ise bakımı yapılmış her uçak kullanımda kalabilir.
Soru: Üniversiteniz bir pilotu nasıl yetiştiriyor hangi eğitimlerden geçiyorlar?
Üniversitemiz sivil havacılık kapsamında pilot yetiştiriyor. Pilot eğitimlerimiz Avrupa standartlarında.15-36 ay arası sivil havacılık eğitimleri veriyoruz.200-240 saat arası uçuş eğitimlerimiz oluyor. Uçuş eğitimlerimizi simülatörlerde, çift motorlu uçaklarda, belli bir eğitim düzeyine geldikten sonra tek başına uçuşlar seklinde eğitimimiz devam ediyor. Pilotlarımız uygulamalı sınavlardan 100 puan üzerinden 100 almak zorundadır. Bu konuda çok sıkı kurallarımız var. Eğer alamazlarsa sınavı veremezler. Uygulamalı olmayan sınavlardan 100 üzerinden 70 puan almaları derslerini geçmeleri için yeterli.
Soru: Askeri pilotların yetiştirilmesi ile sivil pilotların yetiştirilmesi arasında ne tür farklar var?
Askeri okullarda pilotaj eğitimi belli bir disiplin içinde daha sıkı gerçekleşmektedir. Eğitimleri 15-18 ay sürmekte. Türk Hava Kuvvetleri’nin kendi içlerinde bir eğitim programı ve standardı var. Bizim verdiğimiz eğitimle yer yer benzerlikler ve farklılıklar mevcut. Pilotların kullandığı uçaklar bu farklılıkların başında geliyor
Türk havacılığının şuanki durumu ve geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Türk havacılığının şuan ki durumu olumlu.Eksiklikler elbette var ama gelecek adına umut veren çok seyde yapılmakta.Örneğin Türk Hava Kurumu Üniversitesi olarak Sivil uçak projemiz var.Önümüzdeki yıllarda kaza oranları daha azalmış olacak.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam