Otobüs şoförleri denetlenemiyor

0
133

Ankara’nın içinde şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan bir firmanın otobüsü köprü ayağına çarpıyor, 6 kişi hayatını kaybediyor ve onlarca kişi yaralanıyor. Ölenlere Allah’tan rahmet ailelerine sabır, yaralılara acil şifa diliyorum.

Şimdi başlığımızı okuyunca aklınıza trafik polislerinin yapacakları denetimler geldi değil mi?

Evet, trafik polislerinin denetimlerinden de söz edeceğim ama asıl hedefim şehirlerarası otobüs işletmeciliği yapan firmaların sorumluluğundan söz edeceğim. Asıl denetimleri yapmaları gereken sorumlu mevki yolculara biten satan bu ticari şirketlerindir.
Şoförleri genç mi, yaşlı mı, uykusunu almış mı, alkol tutkusu var mı, yola çıkacak sağlıklı yapısı var mı ve en önemlisi 24 saatte sadece 9 saat direksiyon başında olmaları gerekirken daha fazla mı çalışıyor, çalıştırılıyorlar?
Karayolları Trafik Yönetmeliğinin, Araç Kullanma ve Dinlenme Sürelerine Uyma Mecburiyeti ve Denetleme Esaslarına göre yolcu taşımacılığı yapan araç şoförleri kesintisiz ve devamlı olarak 4,5 saatten fazla, 24 saatlik herhangi bir zaman içinde ise 9 saatten fazla araç kullanması yasaktır. Eğer 9 saat boyunca otobüs şoförü kesintisiz devam edecekse aralarında en az 45 dakikalık mola olmak üzere 4,5 saatlik 2 dilimde araç sürebilir.

Bu denetimler yapılıyor mu? Yapılıyorsa nasıl yapılıyor?

Ankara’da kaza yapan firma Türkiye’nin ilkleri arasında yer alıyor.
Bakın firmanın öyküsüne:
“5 Şubat 1931’de Denizli ziyaretinden dönen Mustafa Kemal Atatürk’ü, tren garında İzmir’e uğurlayacak heyetin arasında TBMM 1’inci dönem Denizli Milletvekili Hacı Mazlum Bababalım da vardı. Sohbet esnasında Hacı Mazlum Bababalım’ın Atatürk’e aktardığı karayolu ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı fikri, Atatürk tarafından takdir ve teşvik görmüştü. Ancak o dönemin şartları nedeniyle Bababalım’ın bu önemli projesi hayata geçirilemedi.

Geçmişi Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanan Hacı Mazlum Bababalım’ın Atatürk’ten onay aldığı projesi, 1962 yılında torunları tarafından hayata geçirildi. Adını Denizli’nin doğa harikası (Hierapolis) Pamukkale’den alan ‘Pamukkale Turizm’ Bababalım ailesi tarafından kuruldu. Tarih 16 Ocak 1962’idi.” Yarım aşırı aşmış tam 55 yıllık çok da başarılı bir firma Pamukkale ama büyük talihsizlik Ankara girişindeki kaza ile bu önemli firmanın başına geldi. Umarım bu kaza da sadece bu firma için değil tüm firmalar için son olur.
İşte bu kazanın son olması için tüm şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan firmaların sorumlulukları çerçevesinde gerekli yasal önlemleri en sıkı şekilde almaları ve kendi şoförlerini kendileri denetlemeleri gerekir.

Bugünün teknoloji imkanları da bu denetimlerin sağlanmasında çok önemli imkanlar sunmaktadır.
İşte bu noktada Trafik Polislerinin yapacakları denetimlerde kullanılmak üzere İçişleri Bakanlığı firmalarla, hatta teknoloji şirketleri ile işbirliği yaparak her şoföre elektronik çalışma kartı çıkartılması için acilen çalışma başlatmalıdır. Bu kart ile çalışma saatleri denetim altına alınacaktır.
Kaza ile ilgili videoları televizyon yayınlarından izlediğimde dikkatimi çekti. Otobüsün hiç fren izi yoktu asfaltta. Bu da şoförün maalesef uyuduğunu gösteriyor.
Bir kez daha bu kazaların yaşanmaması için yasal önlemlerin teknolojiye uygun alınması gerektiğini bir kez daha vurguluyorum.