Ana Sayfa Güncel O tarihi vapuru jilet yaptılar!

O tarihi vapuru jilet yaptılar!

260
PAYLAŞ

Mustafa Kemal Paşa’nın milli mücadeleyi başlatmak üzere Samsun’a gittiği Bandırma Vapurunun ilginç bir öyküsü var.

1878’de İskoçya’da yolcu ve yük vapuru olarak yapıldı, bir süre bu şekilde hizmet verdikten sonra 1890’da Yunanlı bir armatöre satıldı.
Osmanlı Devleti’nin resmi denizcilik kuruluşu İdare-i Mahsusa vapuru 1893’de o Yunanlı armatörden satın aldı.
Uzun yıllar Osmanlı limanları arasında posta vapuru olarak çalıştı Bandırma.
++
1919’un Mayıs’ında Anadolu’nun birçok yeri gibi İzmir ve İstanbul da düşman işgali altındaydı.
O günlerde Mustafa Kemal Paşa, ordu müfettişi olarak Samsun’da incelemeler yapmak üzere görevlendirildi.
Paşa, 15 Mayıs 1919’da Bandırma Vapurunun kaptanı İsmail Hakkı Bey’i (Durusu) çağırdı, “Yarın Samsun’a hareket ediyoruz, hazırlıklarını tamamla” dedi.
Bandırma Vapuru, 16 Mayıs 1919’da İstanbul’dan Mustafa Kemal Paşa ve kader arkadaşı 18 subayla beraber hareket etti.
Bir İngiliz zırhlısı vapuru uzun süre takip ettiyse de Karadeniz’de fırtına çıkınca geri döndü. Bandırma, o tarihe kadar iki kez batma tehlikesi geçirmiş, son anda kurtarılmıştı. 47.7 metre boyunda, 6.83 metre genişliğinde böyle eski, yorgun, geçmişinde “kaza sabıkaları” olan bir vapurla Karadeniz’e açılmak tam bir maceraydı.
Mustafa Kemal Paşa yol boyunca tehlike dolu yolculuğu ve ordu müfettişliğini değil, Anadolu’yu düşman işgalinden kurtarmak için milli mücadeleyi nasıl başlatacağını düşündü.
++
Biz tekrar Bandırma Vapuruna dönelim:
1922’de arızalanan vapur uzun süre tamir edilmek istendi ama başarılamadı ve sonunda işadamı İlhami Bey’e (Söke) satıldı. Yeni sahibinin gözetiminde 4 ayda sökülen vapurun birçok parçası hurdaya çıkarılırken bazı parçaları da jiletlik demire ayrıldı.
++
Vapurun kaptanı İsmail Hakkı Bey yaş haddinden emekli olunca İstanbul-Kasımpaşa’daki evinde sakin ama yoksul bir hayat sürdü. Emekli maaşı sadece 8 liraydı. Bu parayla geçinemiyordu. Arkadaşları, yakınları, “Mustafa Kemal Paşa’ya git… Mutlaka yardımcı olur” dediler. Utandı, gidemedi… 1940’da öldü. Adı bugün Türkiye Denizcilik İşletmeleri’ne ait bir vapurda yaşıyor.
++
Ve Bandırma Vapurunun ilginç öyküsünü tamamlayalım:
Hurdaya ve jiletlik demire çıkarılan vapurun aynısı yapıldı ve 2003’de Samsun’un Canik ilçesinde açık hava müzesinde sergilenmeye başlandı.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam
PAYLAŞ
Önceki İçerikKapadokya’da eğitimle keşif
Sonraki İçerikBayramlarımızı YOK sayamazsınız
Nuri Kayış
Gazeteciliğe 1977 Son Havadis gazetesinde başladı, Hür Anadolu, Başkent, Ulus, Günaydın ve Sabah gazetelerinde çalıştı. RTUK Başkanlığı yapan yazarımızın 14 adet yayınlanmış kitabı bulunmaktadır.