Ana Sayfa Güncel Karlı ve buzlu havalarda sokağa çıkarken dikkat!

Karlı ve buzlu havalarda sokağa çıkarken dikkat!

61
PAYLAŞ

 Kar koşullarında zorunlu olmadıkça dışarı çıkmamalılar. Çıkmaları gerekiyorsa mutlaka geniş tabanlı kösele olmayan ayakkabıları tercih etmeliler. Tabanı lastik olan  ya da kauçuk ayakkabıları  giymeliler. Ayrıca ayakta ya da yürürken ellerin cepte olmaması da çok önemlidir.
Ankara Gazi ’nin eski  başhekimi ortopedi uzmanı Doktor Mücahit Pehlivan,  kemik erimesi (osteoporoz) rahatsızlığı bulunan ortayaşlı vatandaşların karlı ve buzlu havalarda zorunlu olmadıkça evden dışarı çıkmamaları konusunda önemli uyarılarda bulundu.
Kar ve buzda kayarak vücutlarında kırıklar meydana gelen vatandaşların son günlerde artarak Hastanelerde başvurması üzerine almaları gereken tedbirleri Ortapedi Uzmanı Dr. Pehlivan sorularımızı şöyle  yanıtladı:
 Sn. Pehlivan, kemik erimesi hastalığı nedir?
İçinde bulunduğumuz 10 yıllık süreç Dünya Sağlık Teşkilatı tarafından osteoporoz yılı olarak ilan edildi. Osteoporoz demek kemik sertliğinin, kemik kalitesinin azalması demek. Ülkemizde bu hastalığa çok sık rastlıyoruz. Bu hastalık Orta Avrupa’da ve Avrupa geneline çok yaygın. Özellikle kadınlar menopoz sonrası dönemde, ilerleyen yaşlarda yakalnıyorlar. Erkeklerin ise sigara, alkol, beslenme bozukluğu metabolik hastalıklar ve genetik faktörlere  bağlı olarak kemik sertliğinde bozulmalar meydana geliyor. Kemik sertlik kalitesinde azalmalar görülüyor.
Soğuk kış koşullarında bu hastalara dönük tavsiyeleriniz nelerdir?
Evet, orta yaş üstü vatandaşların yapmaları gereken şu; 55 yaş üzerindeki kadınların ve 60 yaş üzerindeki erkeklerin mecbur olmadıkları müddetçe kar ve buz gibi zorlu hava koşullarında sokağa çıkmamaları gerekiyor.
Çünkü en çok korktuğumuz şey küçük kaymalar, düşmeler. Özellikle; kemik erimesi olan kadınlar düştükleri zaman hemen kalçalarını kırıyorlar. İleri derecede kemik erimesi olan kadınlarda bazen şundan da şüpheleniyoruz; acaba bu insanlar düşüp de mi bir yerlerini kırıyorlar? yoksa bir yerleri kırılıp da mı yere düşüyorlar?
Yani kemik  insanda o kadar incelebiliyor. Başta kalça kırıkları, daha sonra omurga kırıkları, daha sonra ayak bileği ile el bileği ve dirsek gibi uzuv kırıkları çok sık rastladığımız olaylar.
Bu yaş grubundaki vatandaşlar karlı havalarda dışarı çıkmaları gerekiyorsa nelere dikkat etmeliler?
Kar koşullarında zorunlu olmadıkça dışarı çıkmamalılar. Çıkmaları gerekiyorsa mutlaka geniş tabanlı kösele olmayan ayakkabıları tercih etmeliler. Tabanı lastik olan  ya da kauçuk ayakkabıları  giymeliler. Özellikle 60 yaş üzeri kadınların mutlaka ellerinde bir ucu sivri ya da altı lastik destekli bastonla dışarı çıkmaları gerekiyor. Bu çok önemli. Yürürken mutlaka yanında biri varsa onun koluna girerek ve küçük adımlarla yürümesi gerekiyor. Ayrıca ayakta ya da yürürken ellerin cepte olmaması da çok önemlidir.
Kemik erimesi hastalığına yakalanmamaları için nasıl beslenmeliler?
Kalsiyum bakımından zengin gıdalar almalılar. Bu hastaların özellikle süt ve süt ürünleri almaları gerekiyor. Keçi sütü ve keçi sütünden yapılan yoğurt ya da peynir  kemik erimesiyle mücadelede en iyi beslenme yöntemlerinden biri.
Burada hastaların en çok dikkat etmesi gereken şey beslenme. Sigara ve alkolden mutlaka  uzak durulacak. Temiz hava alacak, kola ve benzeri ürünler kesinlikle tüketilmeyecek. Çay tüketimine de biraz dikkat etmeleri gerekiyor. Çünkü aşırı çay içmek de kalsiyum kaybına yol açıyor.
Ve mutlaka her gün kalsiyum içeren besinleri almak gerekiyor.  Her sebze ve meyve mevsiminde tüketilmeli. Bunu da bir dip notu olarak söyleyelim. Egzersizin önemi ise çok büyüktür.
Bu hastalar için egzersiz yapmak neden önemli?
Biliyoruz ki, osteoporoz olan kadınlarda ne kadar kalsiyum alırlarsa alsınlar bu kalsiyumun kandan kemiklere depolanması ya da kemikteki yıkımın, kalsiyum atılımının durdurulması çok kolay bir işlem değil.
Bunun için hareketli bir yaşam olacak, her gün her sabah evde egzersiz yapılacak. Egzersiz derken yorucu egzersizler değil, oturduğu yerde de, yattığı yerde de, ayakta da egzersiz yapılabilir.
Egzersizleri iki gruba ayırıyoruz. İzometrik ve izotonik egzersizler. Nedir bu egzersizler? İnsanın hareket etmeden oturduğu yerde vücut kaslarını işlevsel olarak kullanmadan yapacağı egzersizler. Nelerdir bunlar? Kolla    rı ve bacakları germe egzersizleri. Gezme egzersizleri şu anda dünyada çok popüler. Yani uzun ve kaliteli yaşamın bir sırrı olarak görülüyor germe egzersizleri. Mesela pilateste var. Pilates bunun için çok popüler bir egzersiz yöntemi.
Spor ve egzersizi kesinlikle birbirinden ayırmamız lazım. Sağlıklı yaşam için spor yapılmaz. Sadece hobi için, ruhsal detoks için yapılır. Halı sahada futbol oynayan bir insanın ömrü uzamaz kesinlikle, bunu biliyoruz. Risk alır, ömrü kısalır hatta omurgasına zarar verir, kas iskelet sistemine zarar verir.
 Yıllık kontrol yapılması mı gerekli?
55-60 yaşındaki her kadının yıllık kemik mineral dansitometresi yani kemik mineral yoğunluğunun ölçülmesi lazım. Eğer bu ölçüm sonucu eksi 2.5 in altındaysa zaten otomatik olarak  ilaç tedavi programına alınıyor. Tedavisini de devlet karşılıyor.  Mutlaka bunlara bakmamız lazım. Burada koruyucu hekimlik de çok önemli. Devlet niye bunları yapıyor, çünkü bu insanlar eğer bir yerlerini kırarlarsa bu defa ameliyat ve hastanın sosyal yaşam kalitesi düşüyor. Ameliyatın ekonomik ve diğer boyutları da külfet olarak geri dönüyor. Tabi bir ülke, vatandaşının sağlığını da düşünmek durumunda. Sadece sosyal yardım ile değil, sağlık açısından da koruyucu hekimliği ön planda tutması lazım.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam