Ana Sayfa Eğitim ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN EN BÜYÜK ENGELİ ERİŞİLEBİLİRLİK VE ÖNYARGILAR

ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN EN BÜYÜK ENGELİ ERİŞİLEBİLİRLİK VE ÖNYARGILAR

221
PAYLAŞ

Üniversitelerde Engellilere Yönelik Erişilebilirlik Hususunda Mevcut Durum Analizi: 2014-2015 raporuna göre Türkiye’de yalnızca 200 engelli akademisyen bulunuyor ve eğitim kademesi yükseldikçe engelli öğrenci sayısı azalıyor. Ayrıca birçok üniversitede engelli öğrencilere yönelik kütüphane ve laboratuvar gibi ortamlarda yeterli erişilebilirlik düzenlemeleri yer almıyor. Kitapta, engelli öğrencilerin en büyük zorluğunun erişilebilirlik ve önyargılar olduğu belirtildi.

Eğitimde Görme Engelliler Derneği ve Engelsiz ODTÜ Topluluğu ortaklığında gerçekleştirilen ve Sabancı Vakfı Hibe Programları kapsamında desteklenen Engelli Üniversite Öğrencileri İnisiyatifi Projesi, “Üniversitelerde Engellilere Yönelik Erişilebilirlik Hususunda Mevcut Durum Analizi: 2014-2015” raporuna göre Türkiye’de yalnızca 200 engelli akademisyen bulunuyor ve eğitim kademesi yükseldikçe engelli öğrenci sayısı azalıyor. Ayrıca birçok üniversitede engelli öğrencilere yönelik kütüphane ve laboratuvar gibi ortamlarda yeterli erişilebilirlik düzenlemeleri yer almıyor.

Kitapta engelli üniversite öğrencilerinin toplamda yalnızca on binde 23’lük bir orana sahip olduğuna dikkat çekilirken, engelli öğrencilerin önündeki en büyük engelin ise erişilebilirlik ve önyargılar olduğuna vurgu yapıldı.

-EĞİTİM KADEMESİ İLERLEDİKÇE ENGELLİ ÖĞRENCİ SAYISI AZALIYOR-

Rapora göre, Türkiye’de eğitim kademesi ilerledikçe engelli öğrenci sayısı azalıyor. Bu durum kendisini yükseköğretimde de çarpıcı bir şekilde gösteriyor. YÖK Başkanlığı’ndan 2014 – Kasım dönemine ilişkin edinilen verilere göre, 6 milyon 25 bin 539 üniversite öğrencisinin yalnızca 13 bin 887’si engelli. Üniversite öğrencileri arasında toplamda kadın öğrencilerin oranı yüzde 46.02 ve erkek öğrencilerin oranı yüzde 53.97 iken, engelli öğrencilerin ise yüzde 38.7’sinin kadın ve yüzde 61.2’sinin erkek öğrencilerden oluştuğu görülüyor. Açıklamada bu rakamların; engelli kadınların, akranlarına göre yükseköğretimde daha az yer bulabildikleri sonucunu ortaya koyduğu söylendi.

-TÜRKİYE’DE YALNIZCA 200 ENGELLİ AKADEMİSYEN BULUNUYOR-

ÖSYM Başkanlığı verilerine göre; 2014 yılı güz döneminde, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’na (ALES) başvuran 275 bin 497 kişiden sadece 341’i; Yabancı Dil Sınavı’na (YDS) başvuran 182 bin 887 kişiden ise yalnızca 193’ü engelli. Bu veriler, Engelli üniversite öğrencileri arasında 381 yüksek lisans ve 45 doktora öğrencisi bulunduğu bilgisiyle desteklendiğinde, engelli öğrencilerin karşılaştıkları zorluklar nedeniyle akademik bir kariyer tercih etmediklerini ortaya çıkarıyor. YÖK Başkanlığı’ndan elde edilen 2013 yılına ait verilere göre, ülkemizde yalnızca 200 engelli akademisyen bulunuyor.

-İNDÜKSİYON DÖNGÜ SİSTEMİ KURULU BİNA SAYISI İSE YALNIZCA 11-

Araştırmaya göre, üniversitelerde engelli öğrencilere yönelik kütüphane ve laboratuvar gibi ortamlarda yeterli erişilebilirlik düzenlemeleri yer almıyor. Edinilen bilgilere göre, 93 üniversitenin kütüphanelerinin yalnızca yüzde 39.9’unda ortopedik engelli öğrencilere yönelik düzenlemeler ve yüzde 28.5’inde görme engelli öğrencilere yönelik destek teknolojileri bulunuyor. 95 üniversitenin yüzde 56.8’inde ise, laboratuvarlarda engelli bireylere yönelik herhangi bir düzenleme bulunmuyor. İşitme cihazı kullanan engelli bireylerin, geniş ve kalabalık mekânlarda duymasını sağlayacak indüksiyon döngü sistemi kurulu bina sayısı ise yalnızca 11. Araştırma, tüm bu rakamlar ortada olmasına rağmen, her ortamda engelli bireylerin başarı düzeylerinin tartışıldığını aktarıyor.

-ENGELLİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ, KENDİLERİYLE İLGİLİ ALINAN KARARLARA MÜDAHİL OLAMIYOR-

Araştırmada bilgi edinme başvuruları kapsamında alınan bilgilere göre, 102 üniversitenin yüzde 52.9’unda engelli öğrencilerin görüşlerini birime aktarabilecek bir engelli öğrenci temsilcisi bulunmuyor. Üniversite değerlendirme anketine katılan engelli öğrencilerin yüzde 51.3’ü ise bu konuda bir bilgi sahibi olmadığını söylüyor. Aynı ankete göre, üniversitesinde engelli öğrenci temsilcisi bulunduğunu söyleyenlerden yalnızca yüzde 39.5’i kendisine söz hakkı verildiğini belirtiyor.

-ÜNİVERSİTELERİN ÇOĞUNDA ENGELLİLİK ALANINA YÖNELİK GÖREVLİLER BULUNMUYOR-

Engelliler Hakkında Kanun’un yürürlüğe girmesinin ardından son 10 yılda Türkiye’deki tüm üniversitelerde engelli öğrenci birimleri kuruldu. Ancak araştırmaya göre 82 üniversitenin yüzde 60.9’unda sosyal hizmet uzmanı, işaret dili bilen personel gibi engellilik alanına yönelik görevliler bulunmuyor. Üniversite değerlendirme anketine katılan engelli öğrencilerden engelli öğrenci birimine nadiren ya da hiç uğramayanların oranı ise yüzde 68 civarında.

-PROJEYE BAŞVURULAR 29 EKİM’E DEK YAPILABİLECEK-

Rapora elektronik olarak www.engelsizuniversite.org internet adresi üzerinden erişim sağlanabiliyor.

Projede, kendi sorunlarının çözümünde etkin rol oynamak isteyen engelli öğrencilere çağrı yapılıyor. Proje faaliyetlerine katılmak isteyenlerin “www.engelsizuniversite.org/basvuruformu” internet adresinde bulunan başvuru formunu 29 tarihine kadar doldurması gerekiyor.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam