Ana Sayfa Sağlık Diyabet hastalığını önlemek mümkün mü?

Diyabet hastalığını önlemek mümkün mü?

99
PAYLAŞ
Diyabet hastalığını önlemek mümkün mü?
Diyabet hastalığını önlemek mümkün mü?

Kalp damar hastalıkları, gözde damar tıkanması ve körlüğe kadar giden durumlar, katarakt oluşumu, böbrek yetmezliği, duyu/his eksikliği ve uzuv kayıpları gibi önemli sorunlara yol açabilir.

Önlenmesinin, riskli kişilerin ortaya çıkarılması ve diyabet gelişmeden koruyucu programlara alınması ile mümkün olabileceğini belirten Medistate Kavacık Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolik Hastalıklar Uzmanı Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, bu hastalığın önlenmesi için alınabilecek önlemler hakkında bilgi verdi.

Gizli şekere dikkat!

Pre-diabetik olarak adlandırılan gizli şeker tanısı konmuş kişilerde 10 yıl içinde tip 2 diyabet gelişme riskinin yaklaşık olarak %50 olduğunu belirten Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, “ buna karşılık basit yaşam tarzı değişiklikleri ile tip 2 diyabet riskinin %58’e varan oranlarda önlenebileceği veya ortaya çıkışının geciktirilebileceği gösterilmiştir. Toplumda çok daha yaygın olarak görülen tip 2 diyabetin önlenmesine yönelik olarak çocukluk çağından itibaren tedbirler almak mümkün. ” şeklinde konuştu.

Hareketli ol, sağlıklı kal

Şişmanlık ve hareketsizlik yüzünden, günümüzde erişkin tip diyabetin görülme yaşının çocukluk-ergenlik çağına kadar inmiş durumda olduğunu belirten Doç Dr Başak Karbek Bayraktar , ” Haftanın en az 5 günü, düzenli olarak minimum 30 dk orta yoğunlukta yapılan yürüyüş ve benzeri aktiviteler diyabet riskini %35-40 oranında azaltmaktadır. “ dedi.

Tip 2 diyabet ve uzun dönemli organ hasarlarını önlemek için bilgi veren Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, hareketli olmanın yanı sıra alınması gereken diğer tedbirleri de şu şekilde sıraladı:

1• Boya uygun vücut ağırlığı hedeflenmeli ve bu ağırlığın korunmasına çalışılmalıdır.

2• Yeterli ve dengeli beslenmeli; günde en az 5 (beş) porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.

3• Günlük enerjinin %25-30’ u yağlardan sağlanmalı, enerjinin doymuş yağ asidinden gelen oranı %10’ un altında olmalıdır.

4• Şeker gibi basit karbonhidratlar günlük enerjinin ≤%10’ unu aşmamalı, basit karbonhidratlar yerine kurubaklagiller, tam tahıl ürünleri tercih edilmelidir.

5• Günlük alınan tuz miktarı 5 gr’ı aşmamalıdır.

6• Sigara kullanılmamalı ve aşırı alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...