Türkiye’de ölüm ve yaralanmayla sonuçlanan trafik kazaları neden çok oluyor? Üzerinde dikkatle durulması ve doğru yanıtlar bulunması gereken bir soruyla karşı karşıyayız.

++
Yukarıdaki soruya benim yanıtım şudur:
Ölüm ve yaralanmayla sonuçlanan kazalardaki artışın birinci nedeni, bu kazalara yol açanlara ya para cezası verilmesi ya da sadece birkaç yıl hapis cezasıyla yetinilmesidir.
Oysa alkollü ve aşırı hızlı araç kullanırken ölümlü kazalara neden olanlara tıpkı tabancayla ve bıçakla taammüden adam öldürmüş gibi müebbete kadar varan cezalar uygulanmalıdır.
Caydırıcılık ancak bu şekilde sağlanabilir.
++
Ehliyet alma yaşının 18’den 21’e çıkarılması, ehliyet sınavlarının daha ciddi hale getirilmesi, ehliyet verilecek olanların mutlaka psikolojik muayeneden geçirilmesi, yaşlılıkta ehliyetlerin iptal edilmesi de yararlı olabilir.
Ulaşımda karayollarının ağırlığının azaltılması, yurdun her köşesine hızlı trenle ulaşımın sağlanması, kent içi ulaşımda metro ve deniz yollarından daha fazla yararlanılması, karayollarının niteliğinin artırılması, bölünmemiş tek bir yol bile bırakılmaması, denetimlerin azami düzeyde yapılması alınabilecek diğer tedbirler arasında sayılabilir.
Hız sınırlarının da yeniden gözden geçirilmesi gerekiyor tabii.
++
Emniyet Genel Müdürlüğü’nün verilerine göre son 10 yılda trafik kazalarında 42 binden fazla kişi yaşamını yitirdi, 2 milyondan fazla kişi ise yaralandı. Maddi kayıp da çok büyük.
Ortada böylesine vahim bir sorun varken durup beklemek, hiçbir şey yapmamak, önlem almamak kabul edilemez.
Böyle vurdum duymaz bir anlayış en hafif deyimle günahtır.