Ana Sayfa Ekonomi Bayraktar: Üretici-market fiyatları arasındaki makas kapanmadı

Bayraktar: Üretici-market fiyatları arasındaki makas kapanmadı

208
PAYLAŞ

Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mart ayında da üretici ile market fiyatları arasındaki makasın kapanmadığını, sürecin hep üretici ve tüketici aleyhine işlediğini bildirerek, “Üretici ile market fiyat farkı incirde yüzde 516,36’ya kadar çıkıyor. İnciri, yüzde 413,73 ile maydanoz, yüzde 249,45 ile kuru kayısı, yüzde 241,67 ile kuru üzüm, yüzde 232,15 ile limon izliyor” dedi.

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yaptığı açıklamada, Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak, üreticiden tüketiciye, halkımızın tamamını yakından ilgilendiren gıda fiyatlarındaki değişimleri, takip etmeye ve kamuoyunu doğru bilgilendirme amacıyla açıklamalarımıza devam ettiklerini bildirdi. Mart ayındaki, üretici ve market fiyatları arasındaki farkı incelediklerinde, fiyat farkının en fazla kuru incirde yüzde 516,36 ile gerçekleştiğini gördüklerini belirten Bayraktar, şunları kaydetti:
“Ürün grupları itibarıyla baktığımızda ise bu oranın yaş sebze ve meyve içinde maydanozda yüzde 413,73, kurutulmuş ürünlerde incirde yüzde 516,36, baklagillerde nohutta yüzde 206,19, pirinçte yüzde 138,30, zeytinyağında yüzde 82,78 ve hayvansal ürünlerde sütte yüzde 173,91’e kadar çıktığı görülmektedir.  Fiyat farkı salatalıkta yüzde 205,38’i, elmada yüzde 204,32’yi buluyor.”
MARKET FİYATLARI
Mart ayında market fiyatlarında nohut, yeşil mercimek, pirinç, süt, toz şeker ve yumurta fiyatlarında değişim görülmezken, fiyat düşüşü yüzde 32,43 oran ile en fazla kabakta görüldüğünü belirten Bayraktar, “kabaktaki fiyat düşüşünü yüzde 27,99 ile yeşil soğan, yüzde 27,65 ile salatalık, yüzde 20,43 ile patlıcan, yüzde 9,81 ile maydanoz izlemiştir. Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 53,92 oran ile lahanada görülmüştür. Lahanadaki fiyat artışını yüzde 38,93 ile sivri biber, yüzde 32,44 ile kuru incir, yüzde 22,05 ile karnabahar, yüzde 21,88 ile portakal, yüzde 11,75 ile marul, yüzde 7,95 ile ıspanak fiyat artışları takip etmiştir” dedi.
ÜRETİCİ FİYATLARI VE FİYAT DEĞİŞİMLERİNİN NEDENLERİ
Mart ayında üretici fiyatlarında elma, maydanoz, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru incir,  süt ve zeytinyağı fiyatlarında değişim olmazken, fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 41,28 oran ile salatalık olduğunu vurgulayan Bayraktar, şunları kaydetti:
“Salatalıktaki fiyat düşüşünü yüzde 41,17 oran ile kabak, yüzde 33,83 ile patlıcan, yüzde 23,31 ile yeşil soğan, yüzde 10 ile Antep fıstığı, yüzde 9,09 ile kuru kayısı, yüzde 8,59 ile limon izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 115,52 oran ile portakalda görüldü. Portakaldaki fiyat artışını yüzde 111,15 ile lahana, yüzde 50 ile karnabahar, yüzde 42,82 ile sivri biber, yüzde 26,58 ile marul, yüzde 25,70 ile ıspanak, yüzde 22 ile patates, yüzde 11,08 ile pırasa, yüzde 9,64 ile domates takip etti.
Üreticilerde fiyatı artan ürünlere baktığımızda, fiyatı en fazla artan ürün portakal olmuştur. Hasadın sonuna geline portakalda, daldaki ürün miktarının azlığı fiyatları artırdı. Ürünün büyük bir kısmı üreticinin elinden çıktığı için artan bu fiyatın üreticilerimize yansıdığını söylemek oldukça güçtür. Lahanada hasadın sonu gelinmesiyle birlikte arzda yaşanan daralma fiyatlara yansıdı. Karnabaharda, piyasada bulunun çeşitler geç ekilen çeşitler. Bu çeşitlerin az ekilmesi nedeniyle bu dönemde karnabahar fiyatları arzdaki daralmaya bağlı olarak yükseldi. Sivri biberde ise hasat edilen ürün miktarındaki azalmaya bağlı olarak fiyatlar arttı.

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam