Ana Sayfa Ekonomi Bayraktar: Üretici ile market fiyatları arasındaki fark kapanmıyor

Bayraktar: Üretici ile market fiyatları arasındaki fark kapanmıyor

51
PAYLAŞ

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mart ayında da üretici ile market fiyatları arasındaki makasın  kapanmadığını, sürecin hep üretici ve tüketici aleyhine işlediğini vurguladı.

Gülseli Kenarlı / İstanbul, (DHA) – Bayraktar, yaptığı yazılı bir açıklamada, “Üretici ile market fiyat farkı incirde yüzde 516’ya kadar çıkıyor. İnciri, yüzde 414 ile maydanoz, yüzde 249 ile kuru kayısı, yüzde 242 ile kuru üzüm, yüzde 232 ile limon izliyor” dedi ve ekledi:
“Ürün grupları itibarıyla baktığımızda ise, bu oranın yaş sebze ve meyve içinde maydanozda yüzde 414, kurutulmuş ürünlerde incirde yüzde 516, baklagillerde nohutta yüzde 206, pirinçte yüzde 138, zeytinyağında yüzde 83 ve hayvansal ürünlerde sütte yüzde 174’e kadar çıktığı görülüyor.”
Bayraktar, fiyat farkının salatalıkta yüzde 205.38’i, elmada yüzde 204.32’yi bulduğuna dikkat çekti ve “Kuru incir 6.2 katı, maydanoz 5.1 katı, kuru kayısı 3.5 katı, kuru üzüm 3.4 katı, limon 3.3 katı fiyatla tüketiciye satılıyor” dedi ve şu bilgileri verdi:
“Tüketici bugün üreticide; 5 lira 50 kuruş olan kuru inciri markette 33 lira 90 kuruşa,
17 kuruş olan maydanozu 87 kuruşa,
10 lira olan kuru kayısıyı 34 lira 95 kuruşa,
3 lira 60 kuruş olan kuru üzümü 12 lira 30 kuruşa,
91 kuruş olan limonu 3 lira 1 kuruşa,
2 lira 26 kuruş olan nohutu 6 lira 92 kuruşa,
1 lira 4 kuruş olan salatalığı 3 lira 19 kuruşa,
1 lira 5 kuruş olan elmayı 3 lira 20 kuruşa,
1lira olan bir adet marulu 2 lira 93 kuruşa,
3 lira 10 kuruş olan kuru fasulyeyi 9 lira 3 kuruşa,
1 lira 50 kuruş olan karnabaharı 4 lira 24 kuruşa,
92 kuruş olan lahanayı 2 lira 54 kuruşa,
1 lira 15 kuruş olan sütü 3 lira 15 kuruşa
almaktadır. Bunu izah etmek mümkün değildir. Üreticiden aldığınız bir ürünün üzerine ne koyarsanız koyun fiyat 6.2 kata çıkmaz. Bunun adı fahiş kardır.”
MARKET FİYATLARI
Mart ayında market fiyatlarında nohut, yeşil mercimek, pirinç, süt, toz şeker ve yumurta fiyatlarında değişim görülmezken, fiyat düşüşü yüzde 32 ile en fazla kabakta görüldüğünü belirten Bayraktar, “Kabaktaki fiyat düşüşünü yüzde 28 ile yeşil soğan, yüzde 28 ile salatalık, yüzde 20 ile patlıcan, yüzde 10 ile maydanoz izledi” dedi ve ekledi:
“Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 54 ile lahanada görüldü. Lahanadaki fiyat artışını yüzde 39 ile sivri biber, yüzde 32 ile kuru incir, yüzde 22 ile karnabahar, yüzde 22 ile portakal, yüzde 12 ile marul, yüzde 8 ile ıspanak fiyat artışları takip etti.”
ÜRETİCİ FİYATLARI VE FİYAT DEĞİŞİMLERİNİN NEDENLERİ
Mart ayında üretici fiyatlarında elma, maydanoz, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru incir, süt ve zeytinyağı fiyatlarında değişim olmazken, fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 41 oran ile salatalık olduğunu vurgulayan Bayraktar, “Salatalıktaki fiyat düşüşünü yüzde 41 oran ile kabak, yüzde 34 ile patlıcan, yüzde 23 ile yeşil soğan, yüzde 10 ile Antep fıstığı, yüzde 10 ile kuru kayısı, yüzde 9 ile limon izledi” dedi ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 116 ile portakalda görüldü. Portakaldaki fiyat artışını yüzde 111 ile lahana,
yüzde 50 ile karnabahar,
yüzde 43 ile sivri biber,
yüzde 27 ile marul,
yüzde 25.70 ile ıspanak,
yüzde 22 ile patates,
yüzde 11.08 ile pırasa,
yüzde 9,64 ile domates

Siz ne düşünüyorsunuz? Yorumunuzu bekliyoruz...

Reklam