Her yılsonunda abartılı bir şekilde asgari ücret belirleme çalışmaları yapılır. Sendikalar uçuk rakamlarla gelir, işverenler somurtur, hükümet fedakarlık ister muhalefet hepsinden fazla zam olsun der ama hesap ortada.

En son Başbakan Yıldırım’ın” enflasyonu göz önünde bulundurulacak” hesabından gidelim. Mevcutta asgari ücret net bin 404 lira. Yüzde 13 enflasyon ekleyelim, 182 liralık artışla bin 586 lira olur.
Hadi bir de “gönüllerden koparak” yüzde 5 de eklensin, 70 lirayla toplamda bin 650 liraya çıkar. Kağıt üzerinde artış yüzde 17. Olur mu? Bize göre olmaz. Böyle bir zammı Türkiye son 15 yılda görmedi.

Bir yanda yüzde 8 enflasyon diğer yanda 2017 enflasyonu kadar zam yapılacak, diyeceksiniz Öte yandan da işverenlere istihdamı artırın diye çağrıda bulunacaksınız, kaynağı olmayan adım başı teşvikler, destekler vereceksiniz. Sonra bu kadar büyük artış beklenecek. Nasıl olacak bu işler?
Unutun, 250 liralık artışı, bin 650 lirayı. Biz de başlığı şimdiden hazırlayalım. “Asgari ücretteki artış simit çay parasına yetmez” ya da “işçiye sadaka parası verildi”

BİR ÖĞRENCİYE BİR AYLIK ASGARİ ÜCRET

Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıklamasına göre, geçen yıl eğitim için 160 milyar lira harcanmış. Bu harcamanın dörtte üçü devlet tarafından yapılırken, hane başına düşen eğitim gideri yüzde 18.8.
Buna göre ortalama eğitim gideri öğrenci başına bin 350 lira. Her evde iki çocuk olsa yıllık gider yaklaşık 2 bin 700 lira, yani iki aylık asgari ücret tutarı.
Bu hesap asgari ücrette büyük artış bekleyenler için iyi bir neden olabilir.

HAVA ALANLARI BOŞALIYOR

Turizmde yaşanan sıkıntılar giderek artıyor. En son olarak yıl içinde beşi Avrupa’dan (Air France, Iberia, Swiss, Alitalia, Austrian) ve ikisi Amerika’dan (Air Canada, Delta) yedi hava yolu şirketi İstanbul uçuşlarını durdurdukları ortaya çıktı.
Gerekçesi; kimilerine göre talep azlığından, kimlerine göre THY ve diğer yerli taşıyıcı firmalarının yüksek rekabet gücü.
Ama ortak gerekçe son yıllarda özellikle batı dünyasında artan Türkiye ile ilgili olumsuz algı ve güvenlik kaygıları. Bu tablo gelecek yıl zengin batılı turistin Türkiye’ye daha az geleceğini gösteriyor.
Gökyüzü boş kalırsa sahiller de boş kalacak demektir. Algıyı değiştirmek tanıtımlara şimdiden başlamalı. Nerede bir zamanlar dakika başı Antalya’ya inen, İstanbul’dan havalanmak için apronda sıraya giren uçaklar.